گزارش و تحلیل

اتحادیه اروپا قصد ندارد وارد «جنگ تجاری» آمریکا علیه چین شود

© REUTERS / Hyungwon KangАмериканский и китайский флаги развиваются на фоне здания Конгресса США
Американский и китайский флаги развиваются на фоне здания Конгресса США - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چین و اتحادیه اروپا «نقشه راه» پیشرفت مناسباتشان در سال نو ای را اعلام کردند که دارد در چین فرا می رسد. از جمله هدف های برتر این طرح قبول هرچه زودتر اقتصاد آزاد چین و پایان دادن به مذاکرات در باره توافق های سرمایه گذای و کاهش دادن موانع بازاری برای حمایت از بازرگانی آزاد و جهانی شدن و جلوگیری از حمایت از صنایع داخلی است

لی که چیانگ نخست وزیر چین در مکالمات تلفنی با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان ابراز امیدواری کرد که آلمان به مساعدت به اجرای هر چه زودتر تعهدات اتحادیه اروپا در چارچوب ماده 15 پروتکل ورود چین به سازمان جهانی تجارت ادامه دهد. در این ماده به رسمیت شناخته شدن چین بعنوان کشور دارای اقتصاد آزاد در نظر گرفته شده است. چین اطمینان داد که این کشور در زمینه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا از همگرایی اروپا پشتیبانی خواهد کرد. رهبر چین همچنین علاقمندی کشور خود به دیدن اروپا به عنوان حوزه با ثبات و شکوفان را تأیید کرد و گفت که مایل است کاری شود تا با مساعی مشترک، به مناسبات دوجانبه انگیزه تازه بخشیده شود

مذاکرات گاه بگاه متوقف شونده در باره توافق در خصوص سرمایه‌گذاری ها در درجه اول به انگیزه احتیاج دارد. آنگلا مرکل ابرز امیدواری کرد که این مذاکرات هر چه زودتر پایان یابد و اطمینان داد که آلمان مصمم است کاری کند تا اجرای تعهدات اتحادیه اروپا در چارچوب ماده 15 پروتکل ورود چین به سازمان جهانی تجارت به پیش برده شود.

«هانس دیتمار اشوایسگوت» Hans Dietmar Schweisgut سفیر اتحادیه اروپا در چین اعلام کرد که اتحادیه اروپا خواهان شفافیت بیشتر و دسترسی متقابل به بازار های همدیگر است و بر آن است که قرار است که امسال عناصر اساسی توافقی درباره سرمایه‌گذاری ها تدوین شوند تا در 2020 انعقاد آن حتمی گردد. مذاکرات مربوطه از آخر 2013 جریان دارد.

وی اشاره کرد که اتحادیه اروپا در زمینه اقدام های حمایتی آمریکا از شفاف بودن بازار دفاع کرده و برای تأمین سود متقابل به تحکیم روابط اقتصادی با چین ادامه خواهد داد. سفیر همچنین اطمینان داد که اتحادیه اروپا در هیچ گونه حنگ های تجاری و اقدام های سرکوبگرانه ترامپ، اگر باشند، شرکت نخواهد کرد.

هانس دیتمار اشوایسگوت ذکر کرد که «جنگ های تجاری برای کسی فایده ببار نمی آورند و معمولاً محکوم به ناکامی می باشند».

«یوری روبینسکی» محقق انستیتو ی مطالعات اروپایی وابسته به آکادمی علوم روسیه ضمن تفسیر سخنان سفیر اتحادیه اروپا در چین اظهار کرد که در اروپا این روحیات رایج است که آمریکا بر حمایت از بازی خود در چین پفشاری کرده و به زورگویی به اروپا خواهد پرداخت. وی چنین گفت:

«اتحادیه اروپا در زمینه خروج انگلیس از آن در حال اختلاف و بی ثباتی قرار دارد. با این حال اروپایی‌ها در برابر پدیده ترامپ و تصحیح جدی سیاست خارجی آمریکا تلاش می‌کنند هر طوری شده از منافع خود دفاع کنند. این جریان آشکار است. آن‌ها برای پشتیبانی از اعمال خود در جستجوی روابط با چین هستند. شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین طی سخنانی در داووس خود را بعنوان مدافع اساسی دستاورد های روند جهانی شدن و بازرگانی آزاد معرفی کرد. او که رهبر کشور دارای اقتصاد دوم جهانی و قدرت اول تجاری است ضمن مراجعه به آمریکا بی پرده اعلام کرد که در جنگ تجاری هیچ فاتحی نخواهد بود و همه خواهند باخت. اتحادیه اروپا به این سحنان ارزش بسزایی قائل شد. آن‌ها چین را بعنوان یک طرف مطمئن در دفاع از منافع خود را تلقی کردند. از این رو تقریباً همه شرکت کنندگان همایش داووس از سخنان شی جین پینگ استقبال کردند».

«هانس دیتمار اشوایسگوت» سفیر اتحادیه اروپا در چین این را تأیید کرده متذکر شد که اتحادیه اروپا فراخوانی شی جین پینگ رهبر چین خطاب به شرکت کنندگان همایش داووس معطوف به شفافیت چین و مساعدت به برپایی سامانه تجاری منصفانه و شفاف در جهان را عالی ارزیابی کرد. سفیر گفت که حالا اروپا به اعمال مشخص امید می‌بندد تا بازار چین شفاف شود. وی در عین حال ابراز تأسف کرد که در چین هنوز هم «فضای بازی» برای شرکت های خارجی کافی نیست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала