گزارش و تحلیل

پیوند خواهر خواندگی دو پایتخت در مسکو تحکیم می شود- گفتگو با دکتر گشتاسب مظفری- معاون روابط و همکاریهای بین المللی شهرداری تهران

© Fotolia / Borna_Mirپیوند خواهر خواندگی دو پایتخت در مسکو تحکیم می شود- گفتگو با دکتر گشتاسب مظفری- معاون روابط و همکاریهای بین المللی شهرداری تهران
پیوند خواهر خواندگی دو پایتخت در مسکو تحکیم می شود- گفتگو با دکتر گشتاسب مظفری- معاون روابط و همکاریهای بین المللی شهرداری تهران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در عرصه کنونی روابط بین الملل ضرورت و اهمیت گسترش روابط میان پایتختهای مختلف دنیا و تأثیر آن در تأمین منافع شهروندان و تحکیم روابط میان ملت‌ها امری پذیرفته شده است.

دو پایتخت تهران و مسکو نیز مدتهاست مقدمات تحکیم و توسعه روابط خود را بنا نموده و طرفین آمادگی خود برای گسترش همکاری در همه زمینه‌ها را اعلام نموده اند، چراکه بی شک توسعه روابط میان دو شهرداری برای طرفین و شهروندان دو پایتخت کاملا ضروری، پراهمیت و سودمند است. دو کلان شهر تهران و مسکو مدتی قبل سند خواهرخواندگی منعقد نمودند و قرار است که با سفر دکتر قالیباف به مسکو و دیدار با همتای خود سرگی سابیانین این تفاهمنامه عملیاتی گردد.
در خصوص خواهرخواندگی باید گفت رابطه ای است دوستانه و هدفمند که به منظور تبادل اطلاعات و تجارب و توسعه مناسبات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، شهری و فنی میان یک جامعه شهری با جامعه شهری مشابه خارجی برقرار می گردد، و شهر تهران هم در مجموع دارای 19 خواهر خوانده می باشد.
برنامه‌های شهرهای خواهرخوانده شامل نوع منحصربفردی از همکاری و مشارکت در سه بخش اصلی یک جامعه زنده و پویا یعنی مدیریت محلی، تجارت و بخش‌های خصوصی می‌شود. این برنامه بیش از هر برنامه بین‌المللی دربرگیرنده فعالیت‌ها و پروژه‌ها و تبادلات متنوع و گسترده است. تقریباً هر نوع فعالیتی که در یک اجتماع انجام می‌شود، برای مثال بهداشت و مراقبت‌های پزشکی، محیط زیست، هنر، آموزش، توسعه اقتصادی و تجاری، امنیت عمومی، مباحث فرهنگی وآموزش‌های شهری، جوانان و غیره هر یک می‌توانند موضوع یکی از پروژه‌های شهرهای خواهرخوانده باشد.
برای داشتن روابط خواهرخواندگی پویا و ثمر بخش یکسری اصول باید رعایت شوند که از جمله آنها می‌توان به حمایت و مشارکت شوراهای شهر، تشکیل کمیته‌های ویژه، مشارکت مستقیم دپارتمان‌های شهری مختلف مانند توسعه اقتصادی، فنی، امنیت عمومی و غیره، امکان همکاری بخش خصوصی مانند شرکت‌ها و تجارت‌های کوچک، توجه به تفاوت‌های فرهنگی بین دو جامعه برای جلوگیری از برخوردهای فرهنگی جدی، برگزاری سمینارهای بین فرهنگی و تعریف اهداف واضح برای روابط و همکاری‌ها اشاره کرد.

آشنایی با شهرداری تهران
شهرداری تهران برای اولین بار در ۱۲ خرداد سال ۱۲۸۶ خورشیدی و با عنوان «بلدیه تهران»، تاسیس شد و مدیریت شهری شهر تهران را به عهده دارد. تهران را پادشاهان قاجار به پايتختي برگزيدند و مي دانيم كه آنان هرگز سلاطين مقتدري نبودند تا چنان امنيتي در مملكت پديد آورند كه منجر به اطمينان خاطر مردم و سبب عمران و آباداني شود. تهران یک پایتخت جوان با عمری حدودا دویست ساله است، و واقعيت تاريخي اين است كه هم در ايران و هم در جهان كمتر پايتختي هست كه عمري كوتاه چون تهران داشته باشد. شهرداری پایتخت ایران یک سازمان غیر دولتی است که مسئولیت مدیریت آن با شهردار تهران است که پیش از این با حکم وزیر کشور ایران منصوب می‌گردید، اما اکنون از طریق رای گیری در شورای شهر تهران انتخاب می‌شود. در واقع تهران تنها شهر ایران می باشد که شهردار آن برخلاف دیگر شهرها توسط شورای شهر و نه به نظر وزارت کشور تعیین می‌شود.
شهرداری تهران، شامل ۲۲ منطقه است که مدیریت هر منطقه به عهده شهردار آن منطقه که توسط شهردار تهران انتخاب می‌شود و با نظارت معاون امور مناطق فعالیت می‌کند. هر منطقه شامل تعدادی ناحیه می‌باشد که در کل تهران دارای ۱۲۲ ناحیه می‌باشد که با اجرای طرح ناحیه محوری در دوره محمد باقر قالیباف هر ناحیه یک شهردار ناحیه نیز دارد که توسط شهرداران مناطق تعیین می‌گردد.طرح جامع شهر تهران در زمان شهرداری غلامرضا نیک‌پی تدوین شد. ردار تهران از شهریور ۱۳۸۴ تا کنون محمدباقر قالیباف است. در حال حاضر ساختمان مرکزی شهرداری تهران واقع در خیابان بهشت ضلع جنوب پارک شهر تهران است. عمده درآمد شهرداری تهران از فروش تراکم برای املاک و ساخت و سازها می باشد. شهرداری تهران به صورت خودگردان اداره می شود و بجز در برخی کمک های دولتی که فقط به حمل و نقل عمومی مربوط است هیچ بودجه دولتی ندارد.

آشنایی با شهرداری مسکو
شهرداری مسکو بر خلاف شهرداری تهران یک ارگان دولتی است که در راس ارگانهای اجرایی شهر مسکو قرار دارد. تاریخچه آغاز فعالیت متمرکز شهرداری به سالهای 1782 باز می گردد و از آن تاریخ تا به حال سیستم مدیریت شهری مسکو تحولات مختلفی داشته تا به شکل امروزی خود رسیده است. شهرداری دپارتمانهای مختلفی اعم از اقتصاد شهری، سیاست گذاری و ساخت و ساز شهری، امور اجتماعی است که هر کدام از آنها دارای بیش از ده کمیته تخصصی می باشد. در کل می توان گفت که فعالیتهای شهرداری حوزه های مختلفی از قبیل صنعت، مدیریت، کنترل بازرسی، همچنین امور مربوط به ورزش، بهداشت، فرهنگ و هنر و همچنین کنترل بر راضی و زمین را پوشش می دهد و البته دارای یک ستاد شهرداری نیز می باشد. شهردار وقت مسکو آقای سرگی سابیانین هستند و ساختمان سرخ رنگ و قدیمی شهرداری هم در خیابان تورسکایا قرار دارد که یکی از شاهدان اصلی وقایع تاریخی شهر مسکو می باشد.

خبر گزاری اسپوتنیک در راستای سفر آقای دکتر قالیباف به مسکو و دیدار با شهردار مسکو به گفتگو با آقای دکتر گشتاسب مظفری- معاون روابط و همکاریهای بین المللی شهرداری تهران پرداخت. در ادامه گزارش این گفتگو به همراه فایل صوتی ارائه می گردد.

• سفر آقای قالیباف به مسکو در چارچوب چه برنامه و با چه هدفی انجام خواهد گرفت؟
سفر آقای دکتر قالیباف شهردار محترم تهران به مسکو به دعوت رسمی «سرگی سابیانین» شهردار مسکو و همچنین شهردار قبلی مسکو «یوری لوژکوف» انجام می گیرد. این سفر در راستای توسعه مناسبات و همکاریهای دو جانبه میان دو کلان شهر بزرگ دنیا و دو پایتخت مهم در منطقه یعنی مسکو و تهران که دارای روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نیز هستند، انجام می گیرد.
قرار بود که این سفر مدتها قبل صورت بگیرد و حتی چندین مرتبه نیز از سوی شهردار مسکو از آقای قالیباف دعوت به عمل آمد اما بنا به دلایل گوناگون صورت نگرفت، تا اینکه بالاخره با توجه به ضرورت توسعه روابط دو پایتخت و اهمیت این دیدار تصمیم قطعی برای انجام این سفر به روسیه صورت گرفت.
کلیات این سفر شامل دیدار دکتر قالیباف با شهردار محترم مسکو آقای سابیانین و امضاء تفاهمنامه مشترک توسعه روابط دو جانبه خواهد بود. این تفاهمنامه در راستای عملیاتی کردن پیمان خواهرخواندگی میان مسکو و تهران است که قبلا منعقد شده است، و تلاش خواهیم نود تا این خواهرخواندگی در ابعاد مختلف به ویزه در زمینه اقتصادی و فرهنگی بتواند به صورت عملیاتی اجرا گردد و کمیته های تخصصی در این حوزه بتوانند فعالیت خود را آغاز نمایند.
سفر هیات شهرداری تهران به مسکو در 27 آبانماه تا 30 انجام خواهد گرفت و از دو شهر مسکو و سن پترزبورگ بازدید خواهند نمود. لازم به ذکر است که شهرداری تهران با شهرداری سن پترزبورگ نیز دارای سند همکاری مشترک می باشد که امیدواریم با سفر آقای قالیبات به آنجا زمینه اجرای مفاد این سند به صورت عملیاتی آغاز گردد.
همکاریهای شهر با شهر که امروزه یکی از اشکال جدی همکاری میان کشورهاست، معمولا در سطح محلی اتفاق می افتد، هرچند که دارای تاثیرات ملی بین المللی و منطقه ای نیز است اما سطح همکاریهای در سطح محلی و یا به اصطلاح (Local) می باشد و تفاهمنامه ها توسط بالاترین مقام محلی هر شهر یعنی شهردارها منعقد می گردد. در مرحله اجرا و عملیاتی هم معمولا در ابعاد مختلف مدیریت شهری و محلی یا به عبارت دیگر حکمرانی محلی اتفاق می افتد.
قرار است بر اساس تفاهمنامه ای که به امضاء می رسد، دو شهر تهران و مسکو در زمینه های اقتصادی، سرمایه گذاری مشترک در زمینه مدیریت بحران، توسعه ظرفیتها و زیر ساختهای ایمنی، امنیت شهری در حوزه تبادلات تجربی و دانش فنی و تخصصی در زمینه مدیریت شهری، همچنین توسعه زیر ساختها و سیستم های حمل و نقل عمومی به فعالیت بپردازند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала