تحقیقات نهادهای بینالمللی از جمله یونیدروآ (UNIDROIT) و اینترپل نشان میدهد که حراجیهای مشهور لندن مانند Christie’s و Sotheby’s بارها آثار مشکوک به قاچاق از خاورمیانه را برای فروش به نمایش گذاشتهاند.
علاوه بر این، سازمان عفو بینالملل در گزارش خود در سال 2016 هشدار داده بود که بازارهای هنری لندن به یکی از مراکز مهم گردش مالی اشیای باستانی غارتشده از مناطق جنگی خاورمیانه تبدیل شدهاند.بعبارتی، ضعف قوانین نظارتی در بریتانیا و نبود شفافیت حقوقی، این کشور را به بهشت امن دلالان و فروشندگان آثار غارتشده بدل کرده است.
در حالیکه کشورهای مبدأ همچنان با ویرانیهای ناشی از جنگ و تروریسم دستوپنجه نرم میکنند، بازارهای هنری و موزههای بریتانیا از این خلأ و بحران بهرهبرداری کردهاند. عدم شفافیت در منشأ آثار، قوانین ناتوان در مقابله با قاچاق، و سودجویی ساختاریافته از اشیای فرهنگی کشورهای بحرانزده، نشان میدهد که تاراج فرهنگی در قرن بیستویکم همچنان با چهرهای مدرنتر و پشت ویترینهای درخشان لندن ادامه دارد.