در این نشست، ۵ وزیر حملونقل عضو اکو، ۳ معاون وزیر، دبیر کل اکو، دبیر کل ایرو و رئیس بانک توسعه و تجارت اکو و همچنین نمایندهای از تراسیکا حضور داشتند. نظرات کلیدی در این جلسه توسط وزرا، معاونین وزیر و دبیران کل مطرح شد. اگر بخواهم به مهمترین محورهای بحثشده اشاره کنم: - اعلام آمادگی کامل اعضا در حوزههای حملونقل ریلی، جادهای، بندری، دریایی و هوایی. - تأکید ویژه بر کشورهای دارای بنادر برای ایجاد سایتهای لجستیک جهت کشورهای محصور در خشکی. - دیجیتالسازی و یکپارچهسازی اسناد حملونقل، بهویژه در حوزه جادهای که دبیرکل ایرو بهتفصیل درباره آن صحبت کرد. این اقدام به تسهیل ترانزیت، کاهش زمان حملونقل و افزایش سرعت مبادلات تجاری کمک شایانی میکند.
اهمیت کریدورهای چندوجهی که حملونقل ریلی، جادهای و دریایی را به هم پیوند میزنند و اقدامات مشترک دوجانبه و چندجانبه بین کشورهای عضو اکو. - پشتیبانی مالی و سرمایهگذاری در پروژههای کلان ریلی، جادهای و بندری. در این زمینه، رئیس بانک توسعه و تجارت اکو (آقای بتشکن) پیشنهادات مشخصی ارائه کردند، از جمله تسهیلات مالی و جلب مشارکت بخش خصوصی برای تقویت همکاریهای منطقهای. وی افزود: بیانیه پایانی اجلاس که روز گذشته توسط نمایندگان هیئتها بررسی شده بود، بدون هیچ اصلاحی به تصویب رسید تا گامهای عملیاتی برای اجرای این توافقات برداشته شود.
اتفاق مهم دیگر امروز، راهاندازی نمادین "قطار اکو" بود که نمایشی عینی از همکاریهای اجرایی بین کشورهای عضو است. این قطار از ترکیه آغاز شد، پس از توقف در ایران (آپرین) به ترکمنستان و سپس آسیای مرکزی ادامه مسیر میدهد. فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، در ادامه از همکاری های بین المللی ایران گفت: دبیرکل ایرو در این اجلاس بر پیشرو بودن ایران در پیوستن به کنوانسیونهای بینالمللی مانند TIR (ایتیر) تأکید کردند، علیرغم تحریمهای ظالمانه علیه کشورمان این اتفاقات رخ داده. - آموزش رانندگان و اقدامات اجرایی ایران در این زمینه نقطه قوت مهمی محسوب میشود. وی تاکید کرد: تلاشها ادامه دارد تا ایران و دیگر کشورهای عضو اکو از طریق اقدامات دوجانبه و چندجانبه به یکپارچهسازی اسناد و تسهیل حملونقل منطقهای دست یابند.