گزارش و تحلیل

عراقچی سد اسرائیل را شکست

همزمان با تجمع چندین میلیونی در تهران برای حمایت از مقاومت و سخنرانی تاریخی آیت الله خامنه ای وزیر امور خارجه ایران با هواپیمای مسافر بری معمولی ایرانی وارد بیروت شد تا سدی که اسرائیلی ها برای پروازهای ایرانی به بیروت ایجاد کرده بودند را بشکند.
Sputnik
سخنرانی رهبر انقلاب در تهران در واقع به نوعی یک حرکت در راستای به چالش کشیدن اسرائیل و ایالات متحده آمریکا به حساب می آمد.
رهبر ایران در حالی در فضای عمومی ظاهر شد که رسانه های اسرائیلی و طرفدار اسرائیل در حال ترویج اخباری بودند مبنی بر اینکه رهبر ایران از ترس ترور شدن به پناهگاه امن منتقل شده.
اینها همچنین فضاسازی کرده بودند که مردم ایران از مقاومت حمایت نمی کنند.
همچنین برخی رسانه های عربی عبری تلاش داشتند با ایجاد تفرقه میان مسلمانان مقاومت را به شیعیان منسوب کنند و سنی ها را از مقاومت جدا کنند و از سوی دیگر با ایجاد فضا سازی حتی کار به جایی رسیده بود که اسرائیل ادعا می کرد از طرف عرب ها با ایرانی ها و طرفداران آنها در حال جنگ است.
یکی دیگر از فضاسازی هایی که راه انداخته بودند این بود که ایران دست از حمایت از جبهه مقاومت برداشته و آنها را تنها گذاشته و در برخی موارد با تقطیع سخنان دکتر پزشکیان تلاش داشتند این ذهنیت را جا بیاندازند که میان دولت مردان ایرانی تفرقه افتاده.
خلاصه به هر ترتیبی شده به دنبال تفرقه انداختن میان همه برای رسیدن به مقاصد خود بودند.
ایران هم با سیاستی بسیار حساب شده نسخه همه این توطئه های آنها را در دو سه روز پیچید.
اول با عملیات الوعد الصادق 2 شروع کرد که مواضع نظامی و امنیتی اسرائیل را در هم کوبید و نشان داد دندان های خود را برای لبخند زدن به نمایش نمی گذارد و اگر رئیس جمهوری ایران شاخه زیتون دست گرفته ایران سلاح اش را کنار نگذاشته و این سلاح ایرانی در حدی است که بتواند ضربه ای بسیار دردناک به دشمن وارد کند.
از سوی دیگر همزمان رهبری ایران سخنرانی خود را به زبان عربی انجام داد تا به عرب ها بفهماند که "لا فضل لعربی علی عجمی او لعجمی علی عربی الا بالتقوی"، اینجا هم منظور از تقوی بحث مبارزه و جهاد و مقاومت است.
در واقع هر کس بر علیه ظلم و ستم بیشتر مقابله کند تقوای او بالاتر است.
گزارش و تحلیل
ایران بازدارندگی مقتدرانه را اعمال می کند
همچنین رهبری ایران در میان میلیون ها ایرانی به صورت علنی و در فضای باز حضور یافتند تا اسرائیلی ها و آمریکایی ها را به چالش بکشد و تاکید کند که مورد حمایت ملیون ها ایرانی است و خیالش از مردم خود راحت است که می تواند میان آنها حضور پیدا کند.
امری که شاید نه نتانیاهو و نه بایدن و نه بسیاری دیگر از حامیان غربی و عربی اسرائیل جسارت آن را داشته باشند.
مضاف بر همه اینها حضور چندین میلیونی مردم ایران در کنار رهبر خود ثابت کرد که مردم ایران حامی پر و پا قرص مقاومت و حق ملت فلسطین و مردم لبنان هستند چون همه این جمعیت برای تکریم شهید سید حسن نصر الله و شهید اسماعیل هنیه و شهید عباس نیل فروشان حضور یافته بودند.
همزمان وزیر امور خارجه ایران در حالی وارد بیروت شد که اسرائیلی ها تهدید کرده بودند هواپیماهای مسافربری ایرانی را هدف قرار می دهند.
عملا با این اقدام خود وزیر امور خارجه ایران خواست به لبنانی ها بگوید که ایرانی ها در کنار آنها هستند و حاضر هستند همه خطرها را به جان بخرند و همچنین به اسرائیلی ها بگوید ایرانی بیدی نیست که از این بادها بترسد.
مضاف بر همه اینها وزیر امور خارجه ایران به دیدار مقامات لبنانی رفت تا حمایت ایران از دولت لبنان را نشان دهد و به دولت لبنان بگوید ایران همه جانبه کنار آنها است.
این در حالی می باشد که آقای عراقچی دو روز قبل تر در دوحه قطر کنار رئیس جمهوری ایران در اجلاس کشورهای آسیایی حضور داشت و شنیده ها مبنی بر این است که ایران به کشورهای عرب حاضر در این اجلاس اعلام کرده که از هر روندی برای صلح و امنیت در منطقه حمایت می کند.
در مقابل دولت اسرائیل به هیچ صراطی حاضر نمی باشد هیچ روند و طرح صلحی را قبول کند و حاضر است همه سربازان اسرائیل در لبنان کشته شوند اما نتانیاهو و تندروهای اسرائیلی سر کار بمانند.
به هر حال به نظر می رسد حرکت ماهرانه ایران در شطرنج سیاست بین المللی همه نقشه های دشمنان را به هم ریخته باشد و موجب روحیه دادن مضاعف به جبهه مقاومت شده باشد.
بحث و گفتگو