گزارش و تحلیل

بریکس چارچوب شکستن تحريم ها را در پیش گرفته است

امروز بخش عمده‌ای از کشورهای دنیا که رویکرد واقع گرایانه دارند از فرصت بریکس که یک چارچوب جدیدی بر مبنای عدالت جهانی طراحی کرده می‌توانند استفاده کنند.
Sputnik
به گزارش‌ اسپوتنیک، روح الله مدبر کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص سخنان آقای پوتین در مراسم افتتاحيه هفته انرژی روسیه به اسپوتنیک گفت: سخنان ولادیمیر پوتین در مراسم هفته انرژی از چند بعد فوق العاده مهم و حائز اهمیت است و ضرورت دارد تا به آن توجه شود.
بعد نخست همانطور که آقای پوتین تاکید کردند امروز آمریکا و اروپا در حال از دست دادن موقعیت خود در اقتصاد جهان هستند و برای همین است که غرب توان رقابت با دیگران را ندارد و مسیر تخریب را پیش می‌گیرد. این یک پیام صریح است به همه مستقلین جهان که می‌خواهند سیاست خود را خارج از چهارچوب سیاست یک جانبه‌گرایانه و استعمارگرایانه آمریکا پیش بگیرند و بریکس مرکز تجمع مستقلین در جهان است.
وی در ادامه گفت: به عبارتی امروز بخش عمده‌ای از کشورهای دنیا که رویکرد واقع گرایانه دارند از فرصت بریکس که یک چارچوب جدیدی بر مبنای عدالت جهانی طراحی کرده می‌توانند استفاده کنند. در این راستا بزرگ‌ترین خطا خطایی است که توسط عناصر غرب‌گرا صورت می‌گیرد. برخی هستند در نظام بین‌الملل که تحلیلشان همیشه غلط است و گمان می‌کنند که چارچوب اقتصاد جهان از سمت دریچه‌های غربی و آمریکایی می‌گذرد. این اندیشه امروز منسوخ شده و پیروان اندیشه ارتباط با غرب و اقتصاد غربی پیروان یک اندیشه شکست خورده هستند، چرا که همانطورکه آقای پوتین مطرح کرد امروز جبهه مستقلین سازوکار مبادلات خود را بر مبنای اقتصاد ضد تحریمی‌ بنا کرده است.
مدبر در ادامه افزود: همین که امروز بیش از ۴۰ درصد تبادلات تجاری خارجی روسیه توانسته خارج از چهارچوب دلار و به سمت ارز ملی حرکت کند و تبادلات بسیار بالایی بین روسیه و چین و هند با ارز ملی وجود دارد، به صراحت نشان دهنده شکست سیاست یک جانبه‌گرایانه غرب و آمریکا که بلوک خود را پیش می‌برد، است و اگر عناصر غرب‌گرا به زعم خود بخواهند از مسیری حرکت کنند که می‌توانند با امتیاز دادن و حرکت به سمت غرب و آمریکا به منافعی دست پیدا کنند از قافله منافع مستقلین و سیاست جدید اقتصاد جهانی عقب می‌افتند کشورهای دیگه هم به آنها دیگر اعتمادی نخواهند داشت.
گزارش و تحلیل
بریکس به سمت شکستن هژمونی غرب می رود
وی خاطر نشان کرد: این یک واقعیت جهانیست که شاهدیم کشورهای متعددی در صف عضویت در بریکس قرار گرفتند. چرا تمایل به عضویت در بریکس افزایش پیدا کرده، چون خردگرایان و واقع‌گرایان دیدن که ائتلاف مستقلین در چهارچوب بریکس و سیاست‌هایی که خصوصاً روسیه در این مسیر پیش گرفته نوید دهنده یک استقلال اقتصاد عادلانه با رویکرد منفعت برد- برد است.
اما همانطور که آقای پوتین در خصوص اقتصاد جهانی تاکید کرد، سیاست استعماری اقتصادی یک جانبه‌گرایانه آمریکایی و اروپایی مسیر را به سمتی می‌برد که کشورها بیایند و راهکار جدید در پیش بگیرند. این نکته فوق‌العاده مهمی است، چرا که اگر افرادی در مسیر غلط قرار بگیرند، این مسیر خسارت‌های شدیدی وارد می‌کند و امروز مسیر درست همان مسیر حرکت بریکس در چارچوب جدید همکاری‌ها بر مبنای بازی برد-برد است.
مدبر گفت: جمله‌ای که آقای پوتین تاکید می‌کند غرب رقابت نمی‌خواد چون قادر به رقابت نیست، تفسیر دقیقی است مبنی بر اینکه توانمندی غرب با اقتصاد کشورهای در حال گسترش در مسیر جدید غیرقابل مقایسه شده و ما می‌بینیم که جایگاه تجاری بریکس در بحث تولید ناخالص ملی در مجموع به بالاتر از گروه هفت می‌رسد. اینجاست که آیت الله خامنه‌ای رهبر ايران که همواره سیاست ایشان بر مبنای حرکت به سمت نظم عادلانه جدید بوده تاکید کردند که ما با نظم سلطه جهانی مخالفیم و کسانی که مواردی را مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه نمی‌خواهیم با آن نظم همکاری کنیم در واقع هوچی‌گری می‌کنند. چون غرب گراها همه مناسبات را با سازمان‌های غربی می‌بینند و هميشه هم در اعتماد به این سازمان‌های غربی شکست می‌خورند.
مدبر در پایان افزود: بنابراین، بهترین مسیر در چارچوب همکاری‌ها در حوزه بریکس دیده شده و چهارچوبی که اکنون در آن طراحی شده شکستن تحریم هاست. چهارچوب شکستن تحریم و بحث رسیدن به تبادلات مشترک خصوصاً در بحث تصریح حساب‌های مالی جریان نظام سلطه استعماری آمریکایی را در هم می‌شکند. به همین دلیل هم عناصر غرب‌گرا همواره به واسطه نگاه غلطی که دارند این فرصت را از دست می‌دهند. امروز افزایش صف کشورها برای پذیرش بریکس یکی از موارد موفقیت و چشم انداز روشن این همکاری‌ها ست که باید بصورت جدی این فرصت فوق‌العاده را در اولويت قرار دهد.
بحث و گفتگو