گزارش و تحلیل

آمریکا دلواپس اسرائیل شده؟

در ادامه سیاست یک بام ودو هوای آمریکا در جهان "جان کربی" سخنگوی سازمان امنیت ملی آمریکا گفته: "به باور ما، تشدید تنش نظامی در منطقه، ذره‌ای به نفع اسرائیل نیست و ما درحال بیان این نظرات به همتایان اسرائیلی خود هستیم".
Sputnik
البته معلوم نیست آیا آمریکا نگران ضعیف شدن متحد خود در خاورمیانه است؟ یا نگران گسترش قتل عام توسط اسرائیل و تخریب هرچه بیشتر چهره این متحد خاورمیانه ای خود در جهان است؟ یا نگران پیوستن ایران به حزب الله در این جنگ؟ یا نگران شکست مفتضحانه اسرائیل در مقابل حزب الله لبنان و از بین رفتن همه سرمایه گذاری هایی که آمریکا روی نسل کشی فلسطینی ها و مقابله با جامعه جهانی انجام داده است؟
روز جمعه حزب الله عملیات وسیعی را در عمق اسرائیل انجام داد و یکی از سه فرودگاه نظامی کلیدی اسرائیل و همچنین کارخانه رافائل که تجهیزات الکترونیک ارتش اسرائیل را تامین می کند را در هم کوبید.
سامانه های دفاعی اسرائیل هم حتی موفق نشدند یکی از موشک های اصلی حزب الله را منهدم کنند.
بد نیست اینجا به این نکته اشاره کنم که شاید بد نباشد، نیروهای مقاومت ضعف سامانه های دفاعی اسرائیل را پیدا کرده اند و معمولا تعدادی موشک توخالی پرتاب می کنند تا سامانه های دفاعی اسرائیل هر آنچه در اختیار دارند پرتاب کنند و وقتی که سامانه های دفاعی اسرائیل خالی می شوند و یا خلل در کارشان ایجاد می شود موشک های اصلی را پرتاب می کنند و این عمل نشان داده که بسیار کاری است و همه موشک های اصلی می توانند از سامانه های دفاعی اسرائیل عبور کنند.
حتی مقاومت راهکار خنثی سازی سامانه های دفاعی آمریکایی و انگلیسی که برای حمایت از اسرائیل مستقر شده اند را نیز کشف کرده.
گزارش و تحلیل
آمریکا برای اسرائیل وقت می خرد
به هر حال چند نکته بسیار مهم در مورد عملیات حزب الله وجود داشت که یکی از آنها این بود که حزب الله گستره عملیات خود را توسعه داده و به جای اینکه نتانیاهو بتواند وعده خود مبنی بر بازگرداندن شهرک نشین ها به شمال اسرائیل را محقق کند حالا بیش از 500 هزار اسرائیلی دیگر هم به آنها اضافه شده اند و طبق گزارش ها صدها هزار اسرائیلی که در حیفا و مناطق پیرامون آن زندگی می کردند به دنبال کوچ به جاهای دیگر و یا حتی فرار از اسرائیل هستند.
ولی نکته مهم شاید این نباشد، بلکه نکته مهم این است که اکثریت کشورهای جهان حمله حزب الله به اسرائیل را محکوم نکرده اند و حتی برخی این عملیات حزب الله را حق مشروع لبنانی ها برای دفاع از خود تلقی کرده اند.
البته که طبق قوانین بین المللی این حق مشروع لبنانی ها است که از خود دفاع کنند ولی خوب می دانیم که سیاست یک بام ودو هوای آمریکا و برخی کشورهای غربی در حمایت از اسرائیل این روزها به اوج رسیده.
به هر حال همین ماجرا یک زنگ خطر برای اسرائیل به حساب می آید که دیگر حمایت جامعه جهانی را پشت خود ندارد و اگر وارد جنگی با لبنان شود حتی بی طرفی بسیاری از کشورهای جهان می تواند به طرفداری آنها از حق مسلم مردم لبنان برای دفاع از خود تبدیل شود.
تا چند صباح پیش اختلافات بسیار شدیدی میان گروه های مختلف درون لبنان وجود داشت وبخشی از مردم لبنان مخالف حزب الله بودند ولی کارهایی که اسرائیل طی هفته اخیر انجام داده موجب آن شده که برای اولین بار پس از چند دهه یک نوع وحدت ملی در میان لبنانی ها ایجاد شود و همه لبنانی ها کنار حزب الله قرار گیرند، مخصوصا وقتی که اینها می بینند اسرائیل غیر نظامیان را هدف قرار می دهد و سخنرانی مقامات اسرائیلی و تهدید های آنها محدود به حزب الله نبوده.
به این ترتیب می توان تصور کرد در صورتی که اسرائیل بخواهد به لبنان لشکر کشی کند طرف آن در لبنان فقط حزب الله نخواهد بود بلکه همه لبنانی ها خواهند بود وپشت آنها دیگر گروه های جبهه مقاومت و رزمندگانی از سرتاسر گیتی.
گزارش و تحلیل
شروع عملیات بر علیه اسرائیل
گو اینکه ایران معمولا اعلام می کند که به دنبال گسترش جنگ در منطقه نمی باشد اما چه کسی است که نداند هرچه این روزها به سر اسرائیل می آید از دست ایران است و همه این موشک ها و پهباد ها و ... توسط ایران تامین می شود و ایران است که کاری کرده امروزه اسرائیل به هر طرف نگاه می کند از آن طرف ضربه ای می خورد که پشت اش ایران است.
اشتباهات مکرر دولت تندرو اسرائیل موجب آن شده که نفرت از اسرائیل در جهان به اوج بی سابقه ای برسد و فضای حمله به اسرائیل از هر طرف باز شود و هر کس از راه می رسد تلاش کند ضربه ای به اسرائیل بزند، حتی آنهایی که با اسرائیل توافق صلح امضا کرده اند.
نیاز نیست که کارشناس حرفه ای نظامی باشید تا بدانید تنها نقطه قوت اسرائیل در مقابله با حزب الله و جبهه مقاومت نیروی هوایی آن است ولی وقتی حزب الله و ایران موفق شده اند از همه سامانه های دفاعی اسرائیل عبور کنند و دو فرودگاه نظامی مهم اسرائیل، مهم ترین دو فرودگاه نظامی، را هدف قرار دهند این پیغام وجود دارد در صورتی که اسرائیل بخواهد جنگی را بر علیه لبنان شروع کند به یکباره هزاران موشک بر سر فرودگاه های نظامی اسرائیل فرود آید و یا فرودگاه ها باخاک یکسان شود و قابل استفاده نباشد و یا اینکه حتی هواپیماهایی که اسرائیل به آنها می بالد نابود شوند.
تصور اینکه آمریکایی ها می آیند و پوشش هوایی مورد نیاز اسرائیل را جبران می کنند هم تصوری ساده لوحانه بیش نیست، آمریکایی ها برای دفاع از اسرائیل ممکن است ورود کنند اما اینکه بخواهند عملیات مورد نیاز اسرائیل را بزنند، بسیار بعید است چون آنها می دانند اگر چنین کاری کنند ناوهای هواپیمابرشان ویا پایگاه های نظامی شان در منطقه به هدفی مشروع برای جبهه مقاومت تبدیل خواهد شد.
گزارش و تحلیل
دلیل اصلی ادامه جنگ در خاورمیانه خود آمریکا است
به این ترتیب می توان تصور کرد در صورتی که اسرائیل بخواهد عملیاتی را در لبنان آغاز کند یکی از گزینه ها هدف قرار دادن و نابودی تمام فرودگاه های نظامی اسرائیل می باشد و بعد از آن نیروهای اسرائیلی روی زمین مجبور خواهند بود بدون پوشش هوایی با رزمندگان حزب الله به مبارزه بپردازند و بعید به نظر می آید هیچ کدام از آنها بتوانند در مبارزه روبه رو با رزمندگان حزب الله زنده به خانه برگردند.
چنین اتفاقی می تواند بزرگترین فاجعه در اسرائیل را رقم بزند وحتی این احتمال وجود دارد به جای اینکه اسرائیل وارد خاک لبنان شود به یکباره لبنانی ها وارد سرزمین های اشغالی فلسطین شوند و بخش هایی از این مناطق را تصرف کنند و تحویل آوارگان فلسطینی بدهند.
در واقع به همین دلیل می باشد که امروزه آمریکایی ها شدیدا دلواپس اسرائیل می باشند چون متوجه هستند چنین قماری می تواند منجر به از دست دادن همه چیز برای اسرائیل شود.
بحث و گفتگو