گزارش و تحلیل

سانسور خبری نشان از شکست غرب دارد

به نظر می آید آنقدر فشار بر کشورهای غربی بالا رفته که آنها از هر طریقی می توانند تلاش دارند سانسور خبری را به اوج برسانند و جلوی آزادی بیان را بگیرند.
Sputnik
برای چندین دهه غرب با دیکتاتوری رسانه ای روی ذهن جوامع جهانی تاثیر می گذاشت اما امروزه رسانه های غربی با شکست مواجه شده اند و ابزار هایی که خودشان برای کنترل فضای ذهنی جهانیان ایجاد کرده بودند به فضایی برای مقابله با آنها تبدیل شده.
موفقیت حرفه ای رسانه ای رقبای کشورهای غربی مزید بر علت شده به گونه ای که امروزه مردم در کشورهای غربی دیگر رسانه های خود را قبول ندارند و جذب رسانه های دیگر مخصوصا رسانه های روسیه شده اند.
موفقیت رسانه های تشکیلات راشا سگودنیا (روسیه امروز) که اسپوتنیک بخش خبری آن می باشد، غیض اینها را به اوج رسانده.
طی چند ماه اخیر ایالات متحده و متحدین اش حملات متعدد برای سانسور آزادی بیان راه انداخته اند و رسانه های روسی را مورد حمله خود قرار داده اند.
آنها نه فقط این حملات را بر علیه رسانه های روسیه راه انداخته اند بلکه شبکه های اجتماعی را مورد تهدید قرار داده اند تا مجبور شوند صفحات رسانه های روسیه را ببندند.
اخیرا هم می بینیم رسانه تیک تاک حساب های اسپوتنیک را در بحبوحه اتهامات آمریکا مبنی بر دخالت در انتخابات علیه رسانه های روسیه حذف کرد.
روز گذشته صفحات Sputnik International، Sputnik صربستان، Sputnik Afrique، Sputnik آفریقا، Sputnik برزیل، Sputnik Mundo و Sputnik اندونزی از دسترس خارج شده اند.
TikTok هنوز دلایل این کار خود را توضیح نداده است، اما کاملا مشخص است به فشارهای ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی تمکین کرده.
جای تعجب دارد مدیریت شرکت تیک تاک که یک شرکت چینی است و سالها است تحت فشار ایالات متحده برای بسته شدن در آمریکا به بهانه های مختلف است آنقدر ذلیل شده که دست به چنین کاری بزند.
متا که قبلاً در فدراسیون روسیه ممنوع شده بود، تمام حساب های RT را در اینستاگرام و فیس بوک (هر دو در فدراسیون روسیه ممنوع شده اند) بدون امکان بازیابی آنها یا درخواست تجدید نظر در این تصمیم حذف کرد.
مدیر شرکت تلگرام هم اخیرا به دستور ایالات متحده توسط فرانسه در پاریس بازداشت شد و مشخص بود هدف فشار آوردن بر تلگرام برای بازکردن رمزنگاری های خود برای مجامع امنیتی و اطلاعاتی غرب و همچنین احتمالا بستن شبکه های رسانه های وابسته به روسیه بوده.
البته تجربه ثابت کرده این ماجرا نمی تواند جلوی مبارزه رسانه ای روسیه با غرب را بگیرد چون طرفداران آزادی بیان و آنهایی که به دنبال کسب اخبار و اطلاعات صحیح می باشند هر جا که رسانه های روسیه باشند آنها را دنبال خواهند کرد اما آنچه مسلم است این می باشد که آمریکایی ها و متحدین شان شکست را پذیرفته اند و حالا به دنبال راهکارهای دیگر برای جبران شکست خود هستند.
طبق معمول هم استفاده از راهکارهای کثیف ونامردانه.
بحث و گفتگو