گزارش و تحلیل

حق و حقیقت همیشه جلو هستند

اخیرا وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شده که ایالات متحده قصد ندارد به یک طرف درگیری در اوکراین تبدیل شود و یا نیروهایش را به آنجا اعزام کند.
Sputnik
علیرغم اصرار زلنسکی برای استفاده از تسلیحات غربی برای حمله به عمق روسیه ولی آمریکایی ها همچنین اظهار داشته اند که هنوز تغییری در سیاست آمریکا درباره سلاح هایی که در اختیار اوکراین قرار داده نیست و به استناد برخی رسانه های آمریکا بایدن دلواپس است که خواسته زلنسکی منجر به آن شود که روسیه هم در نهایت برای تمام کردن کار به سمت استفاده از تسلیحات هسته ای برود.
اما نکته ای که در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده بود و قابل توجه بود این بود که در این بیانیه ذکر شده بود "یکی از دلایلی که اوکراین از حمایت چندانی در کشورهای دیگر برخوردار نیست، "آرتی" است".
جالب است، آمریکا می داند که اکثریت جامعه جهانی مخالف آمریکا و سیاست هایش است و متوجه است که حق با روسیه می باشد و طرف روسیه است و مضاف بر آن ایالات معظمه آمریکا با آن همه توانمندی های رسانه ای در کنار امکانات رسانه ای همه کشورهای عضو ناتو همه امروزه خود را در مقابل "آرتی" شکست خورده می بینند.
البته بر کسی پوشیده نیست که امروزه جنگ رسانه ای حرف اول را در رویارویی میان کشورها می زند و در روسیه هم آقای پوتین به خوبی متوجه این جریان شد و دستور داد تشکیلات تلوزیونی روسیه امروز معروف به آرتی و همچنین تشکیلات رسانه ای روسیا سگودنیا به معنای روسیه امروز که تشکیلات مادر خبرگزاری اسپوتنیک است راه اندازی شود تا در جنگ رسانه ای جلودار جنگ با رسانه های دشمن باشند.
سخنگوی کرملین: اظهارات بلینکن در مورد درگذشت رئیسی وقیحانه بود
ایالات متحده و کشورهای غربی، که مدعی آزادی بیان هستند، از زمان شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین محدودیت های فراوانی را برای آرتی و اسپوتنیک وضع کردند چون به وضوح متوجه بودند در جنگ رسانه ای اینها از رسانه های غربی جلو هستند.
اگر امکانات رسانه های روسی را بخواهیم با رسانه های وابسته به غرب مقایسه کنیم، اصلا جایی برای مقایسه وجود ندارد، مخصوصا اگر رسانه های غربی را با هم جمع بزنیم.
می دانید دلیل اینکه آر تی و اسپوتنیک موفق شده اند از این جنگ رسانه ای روی فضای جامعه جهانی بیش از رسانه های غربی تآثیر بگذارند چیست؟
خیلی ساده است چون رسانه های وابسته به کشورهای غربی فقط دروغ تحویل مخاطب می دهند در حالی که رسانه های روسیه تلاش می کنند فقط حقیقت را به مخاطب برسانند، حتی اگر آن حقیقت برای آنها تلخ باشد.
نماینده پارلمان اروپا دلایل قانونی مسدود کردن اسپوتنیک و آرتی در اتحادیه اروپا را زیر سوال برد
همین.
مخاطب امروزه صداقت می خواهد و آنقدر توانمندی دارد تا اخبار را مقایسه کند و متوجه شود کدام دروغ است و کدام حقیقت.
همچنین باید به این نکته توجه داشت که به دلیل سیاست های استعماری آمریکا و کشورهای غربی فضای جامعه جهانی امروزه به شدت ضد آمریکا و غرب است و بسیاری از مردم جهان از آمریکا متنفر هستند.
به همین دلیل اینها به هیچ وجه تمایل ندارند آنچه را که کشورهای غربی می خواهند برایشان دیکته کنند را گوش دهند و ترجیح می دهند به سمت رسانه هایی مانند آر تی و اسپوتنیک بروند تا حرف آنها را بشنوند.
یک راز دیگر را هم بگویم، رسانه های روسیه موفق شده اند در کشورهای مختلف خود را همراه مردم آن کشورها معرفی کنند و به زبان مردم آن کشورها و بر اساس علایق آن مردم رفتار کنند.
همین ماجرا منجر به آن شده که مردم کشورهای مختلف علاقه بیشتری برای ارتباط گیری با رسانه های کلیدی روسیه پیدا کنند و در نهایت رسانه های کهنه کار غربی در مقابل رسانه های روسیه کم بیاورند.
بحث و گفتگو