گزارش و تحلیل

امید اوکراین با سقوط F16 نا امید شد!

از دست دادن یکی از جت های F16 که اوکراین ماه ها از متحدان غربی خود خواسته بود ضربه بزرگی برای کیف بشمار می‌آید و بسیاری از F-16 هایی که به اوکراین منتقل شده دهه‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند و در برابر پدافند هوایی آسیب پذیر هستند.
Sputnik
به گزارش‌ اسپوتنیک، روح الله‌ مدبر کارشناس مسائل بین الملل به اسپوتنیک گفت: در حالی نخستین F16 آمریکایی که با تبلیغات متعدد و ذوق زدگی‌های فراوان عناصر غرب‌گرا و رسانه‌های غرب‌گرا مبنی بر اینکه این جنگنده‌ها ‌می‌توانند معادلات جنگ اوکراین را حل نمایند، سقوط کرد که این موضوع از دو بعد بسیار حائز اهمیت است. بعد نخست اینکه همواره عناصر غرب‌گرا که پیاده نظام جبهه تبلیغاتی باکینگ‌هام و کاخ سفید محسوب میشوند هر نوع اقدام غرب را بزرگنمایی می‌کنند که یکی از آنها بزرگنمایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های تسلیحاتی آمریکا بوده و آنها از تسلیحات آمریکایی همواره با ذوق زدگی نام می‌برند و اعلام می‌کنند که سلاح‌های آمریکایی سلاح‌های ویژه‌ای هستند.
مدبر در ادامه گفت، سقوط F16 آمریکایی بیانگر این است که تسلیحات آمریکایی دارای نقایص متعدد فنی هستند. ما در عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین بارها از انهدام انواع تسلیحات آمریکایی و بریتانیایی توسط نیروهای روس شاهد آن بودیم و دیدیم که به راحتی توسط سامانه‌ها و تسلیحات روسی شناسایی و منهدم می‌شوند. سقوط این F16 آمریکایی سقوط تبلیغات و فضاسازی‌های جریان غرب‌گرا برای بزرگنمایی دستاوردهای نظامی آمریکا بود.
گزارش و تحلیل
دلیل اصلی ادامه جنگ در خاورمیانه خود آمریکا است
وی افزود، بعد دوم اینکه قاعدتاً پنتاگون دلیل اصلی این سقوط رو مخفی خواهد کرد و به عنوان خطای انسانی گزارش و منعکس خواهند نمود. اما آن چیزی که قابل توجه است اینکه علت این سقوط علاوه بر اینکه می‌تواند نقش پدافند ناتو باشد و این هم نشان دهنده ضعف پدافندی ناتو که همواره از آن بزرگنمایی می‌شود، بیانگر نقاط ضعف هواپیماهای F16 و تسلیحات آمریکاییست. امروز در مسئله بحران اوکراین جهانیان به صورت عملی شاهد هستند که در یک میدان نبرد واقعی سلاح‌های آمریکایی و غربی آن توانمندی لازم را ندارند و بیشتر آمریکایی‌ها با بازاریابی و تبلیغات رسانه‌ای به فروش تسلیحات خود پرداخته و در میدان نبرد واقعی آنها شکست می‌خورند.
مدبر در پایان خاطر نشان کرد، در مجموع نکته‌ قابل توجه اینکه عناصر غرب‌گرا باید از سیاست دنباله‌روی و بزرگنمایی سازی توانمندی آمریکایی اجتناب کنند. چرا که در طول عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین به دفعات این ضعف آفندی و پدافندی جبهه غربی و ناتو مشخص شده است. نکته نهایی اینکه ارسال هر نوع تسلیحاتی به اوکراین تاثیری در مسئله بحران اوکراین نخواهد داشت، بلکه آن را پیچیده‌تر خواهد کرد و بحران اوکراین صرفاً با توجه به مدل پیشنهادی صلحی که آقای پوتین آن را مطرح کرد می‌تواند به یک صلح پایدار برسد و باید طرف اوکراینی از اجرای سیاست‌های نعل به نعل آمریکا اجتناب کند.
بحث و گفتگو