گزارش و تحلیل

نماینده مجلس ایران: توافق آتش بس یعنی پیروزی حماس

Sputnik
بیل برنز، رئیس سیا، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر قطر، دیوید بارنیا مدیر موساد و عباس کمال رئیس سازمان اطلاعات مصر در دوحه گرد هم آمدند تا امروز در مذاکراتی جهت آتش بس برای غزه شرکت کنند ؛ این در حالیست که یک منبع در جنبش حماس در این باره به خبرگزاری رویترز اعلام کرد: ما به اجرای توافق سابق پایبند هستیم و برای حضور در مذاکرات پنج‌شنبه برنامه‌ریزی نمی‌کنیم.
این منبع تاکید کرد که این جنبش به خواسته خود پایبند بوده و معتقد است که مذاکرات مربوط به آتش‌بس در نوار غزه به جای شروع مجدد، باید بر توافق قبلی که مورد بحث قرار گرفته بود متمرکز باشد.
از سوی دیگر انتقام ایران برای ترور اسماعیل هنیه در تهران بر اساس اعلام رهبر این کشور کماکان پابرجا است ، در حالیکه رویترز در گزارشی به نقل از 3 مقام ارشد ایرانی که نامی از آنها نیاورده، مدعی شده تنها یک توافق آتش‌بس در غزه که ناشی از مذاکرات پنجشنبه باشد، ایران را از انتقام‌جویی مستقیم علیه اسرائیل برای ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس در خاک خود باز می‌دارد.
احمد بخشایش اردستانی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
دشمنی ایران و اسرائیل اگر چه از مدت ها قبل وجود داشته است اما عمدتاً در خط گفتمانی، نظری و فکری بوده و کمتر در میدان این دشمنی اعمال می‌شده.
اکنون دشمنی میان ایران و اسرائیل شدت یافته و علت آن مسئله غزه است، بنابراین اگر مسئله غزه حل شود میتوان انتظار داشت که انتقام به آینده دورتری موکول شود یا از آن عبور شود.
در غیر این صورت از آنجایی که رهبر ما این مسئله را مطرح کرده‌اند برای آنکه نشان داده شود که رهبر ایران صادق الوعده است این انتقام حتماً صورت خواهد گرفت اما اینکه چه زمانی انجام شود بحث است.
وی افزود:
انتظار دادن به اسرائیلی‌ها نوعی انتقام است، معمولاً افراد در انتظار بیشتر بی‌ صبری می‌کنند و ناسپاس می‌شوند بنابراین انتظاری که ایران اکنون به اسرائیل می‌دهد خود نوعی انتقام است اما در هر صورت ایران انتقام خود را خواهد گرفت مگر آنکه توافقی بین غزه و اسرائیل به وجود بیاید.
نماینده ی ادوار مجلس شورای اسلامی معنی توافق را پیروزی حماس دانست و بیان کرد:
اسرائیل اعلام کرده که آنقدر می‌جنگد تا رهبران حماس را یا بیرون کند یا از بکشد، از سوی دیگر اسرائیل اعلام کرده یکی از اهدافش برای توافق و آتش بس آزادی اسرای اسرائیلی است که احتمال می‌رود در بمباران ‌های اخیر بیش از دو سوم آنها از بین رفته باشند، بنابراین توافق آتش بس عملا پیروزی حماس است.
به هر صورت هدف انتقام ایران بازدارندگی در مقابل اسرائیل است بنابراین اگر توافق آتش بس صورت بگیرد به این مفهوم است که اسرائیل شکست خورده و اگر اسرائیل شکست بخورد هدف ایران حاصل شده.
احمد بخشایش اردستانی در ادامه از مذاکرات امروز در دوحه و دیدگاه حماس و اسرائیل در خصوص این توافق گفت:
توافق میان کشور های درگیر یعنی قطر، مصر و آمریکا به صورت عام وجود دارد، مهم آن است که اسرائیل و حماس نمی‌توانند این توافق را بپذیرند.
از طرف اسرائیل، نتانیاهو نمی‌خواهد جنگ را تمام کند چرا که می‌خواهد بیشتر در قدرت بماند و اسمش در تاریخ اسرائیل به عنوان کسی که طوفان الاقصی را پاسخ داد و درس خوبی به حماس داد باقی بماند.
حماس توافق را نمی‌پذیرد چرا که نتانیاهو کارشکنی می‌کند برای مثال در خصوص خط فیلادلفیا مسائلی را مطرح می‌کند و شاید از آن عقب نشینی کند اما اجازه نخواهد داد که خط شمال_جنوب به یکدیگر متصل شود تا جنوب غزه به شمال غزه متصل شود و اگر اسرائیل این اجازه را ندهد عملاً یعنی حماس نباید توافق آتش بس را قبول کند و به همین دلیل است که حماس میلی برای این توافق ندارد، دلیل دیگر آن است که حماس می‌گوید اسرائیل مذاکره کننده ما یعنی آقای هنیه را می‌کشد و انتظار دارد که چگونه مذاکره انجام شود؟
بحث و گفتگو