گزارش و تحلیل

بیراهه رفتن کشورهای غربی در مقابل ایران

پس از ترور شهید اسماعیل هنیه کشورهای غربی دوره راه انداخته اند تا دیپلمات های خود را به ایران بفرستند و تماس بگیرند و از ایران بخواهند که گذشت کند.
Sputnik
سران کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا بدون اشاره به اقدامات تروریستی اخیر رژیم اسرائیل در غزه و غرب آسیا، در بیانیه‌ای مشترک از ایران خواستند تا از تهدید خود برای پاسخ به اقدام تروریستی این رژیم در ترور اسماعیل هنیه در تهران عقب‌نشینی کند.
دقیقا مانند دفعه قبل که اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق حمله کرد.
اما اینبار ماجرا فرق دارد، اسرائیل در تهران یک دیپلمات مهمان ایران را ترور کرده و به حرمت و امنیت ملی ایران تعدی کرده و چنین چیزی مساله ای نیست که بتوان از آن گذشت.
به قول سید حسن نصر الله شرف و غیرت مساله ای نیست که غربی ها درک کنند اما در منطقه ما مردم برای شرف و غیرت خود از همه چیز می گذرند.
کشورهای غربی بهتر بود که قبل از اینکه اسرائیل دست به چنین کاری بزند اسرائیل را تحت فشار قرار می دادند که از این کارها نکند.
دلیل اصلی همه کشت و کشتارها و جنگ هایی که امروزه در منطقه و جهان اتفاق افتاده سیاست های همین کشورها می باشد.
جا داشت اینها به جای اینکه با ایران تماس بگیرند با نتانیاهو تماس می گرفتند و وی را مورد مواخذه قرار می دادند که چرا چین کاری انجام داده و در مجامع بین المللی تحرکی انجام می دادند و سران اسرائیل را به دادگاه های جنایات جنگی معرفی می کردند تا متوجه شوند حق ندارند هر کاری دلشان بخواهد انجام دهند.
قطعا اگر همین ها که الآن زنگ می زنند التماس ایران می کنند که اسرائیل را نزند به مسئولیت های بین المللی خود عمل کرده بودند و اسرائیل را در مجامع بین المللی مجازات کرده بودند بسیاری از مسایل حل شده بود و ایران نیاز نمی دید که خود حقش را از آنها بستاند.
بر عکس می بینیم این کشورها به بهانه مقابله گسترش جنگ در منطقه خاورمیانه در کنار ایالات متحده به منطقه لشکر کشی کرده اند، امری که به عنوان پشتیبانی از عملکرد تروریستی اسرائیل به حساب می آید واسرائیل را تشویق می کند که بیشتر دست به اعمال جنایتکارانه بر علیه مردمان منطقه و ایران بزند.
اگر کشورهای غربی از همان ابتدا در مقابل اسرائیل ایستاده بودند و اجازه نمی دادند خارج از چهارچوب قوانین و مقررات بین المللی عمل کند قطعا کار به اینجا نمی کشید که نیاز باشد دلواپس گسترش جنگ در منطقه باشند.
البته بگذارید مقداری صحبت های آنها را واضح تر ترجمه کنیم، منظور از گسترش جنگ در منطقه این است که احیانا حمله ای سراسری بر علیه اسراییل انجام نشود که ممکن باشد موجب نابودی اسرائیل بشود چون آنها مجبور می باشند برای تامین موجودیت اسرائیل ورود کنند و الان شرایط چنین کاری را ندارند.
همچنین آنها دلواپس هستند که به یکباره اسرائیلی ها تصمیم بگیرند که کشورهای مبدأ خود در اروپا و کشورهای غربی برگردند ودوباره دردسرهای کشورهای اروپایی شروع شود.
همان یک زلنسکی كه كل اروپا را درگیر کرده برای هفت پشت آنها هم زیاد است.
به هر حال آنچه مسلم است تا زمانی که جنگ در غزه ادامه دارد تنش ها در منطقه روز به روز افزایش خواهد یافت وشرایط وقوع یک جنگ تمام عیار هر روز بیشتر می شود.
اینکه آمریکایی ها و اروپایی ها حاضر باشند برای حمایت از ماجراجویی های نتانیاهو جان سربازان خود را فدا کنند یک سوال بسیار بزرگ است که طی روزهای آتی پاسخ آن را دریافت خواهیم کرد اما بسیاری کارشناسان باور دارند ارسال این همه تسلیحات برای دفاع از اسرائیل نیست بلکه برای ترساندن ایران وجبهه مقاومت است و چه کسی است که نداند اگر ایران وجبهه مقاومت قرار بود از این لشکر کشی هراس داشته باشند کلا قدم در جریان مقابل با اسرائیل و حضور آمریکا در منطقه نمی گذاشتند.
اتفاقا هر چه قدر که تعداد نیروها در منطقه بیشتر شود شانس اینکه راحت تر بتوان تعداد بیشتری از آنها را شکار کرد هم بیشتر می شود.
حتی اگر اینها دلواپس یهودیها در منطقه خاورمیانه هستند منافع یهودی ها در این نیست که اینها جنگ افروزی کنند و از جنایات نتانیاهو و دولت تندرو اسرائیل حمایت کنند، منافع یهودی ها در این است که منطقه به سمت صلح برود و اولین قدم در صلح همان بحث آتش بس در غزه است.
به هر حال آنچه مسلم است این می باشد که امکان ندارد ایران در دفاع خود از امنیت ملی خود کوتاه بیاید اما بسیاری باور دارند اگر احیانا صلح در غزه برقرار گردد نوع پاسخ ایران متفاوت بود، ولی پاسخ سر جایش است چون موازنه امنیتی باید دوباره برقرار گردد و این موازنه فقط زمانی برقرار می گردد که اسرائیلی ها متوجه شوند اگر اقدامی بر علیه ایران انجام می دهند چند برابر متضرر می شوند.
در پایان هم باید گفت امروزه ضرر های آنها هم بسیار واضح است و فعلا با ضرر های اقتصادی شروع شده.
بحث و گفتگو