گزارش و تحلیل

این روزها اوکراین یک آبرامز دیگر را از دست داد

رسانه: تلفات جدید در اوکراین، نگرانی خدمه آبرامز در سراسر جهان را بر انگیخته است.
Sputnik
اسپوتنیک: پس از از دست دادن آبرامز دیگر توسط نیروهای مسلح اوکراین،میلیتاری واچ مگزین نظرات کارشناسان را در این مورد جمع آوری کرد. نتیجه برای آبرامز ناامید کننده بود.
در 3 جولای تایید شد که در منطقه آودیوکا، یگان های ارتش روسیه یکی از تانک های باقی مانده آبرامز M1A1 نیروهای مسلح اوکراین را که پیشتر این سلاح را از یک پهپاد شناسایی کشف کرده بودند، منهدم کردند. در گزارش وزارت دفاع روسیه آمده است: "توپخانه گروه نیروهای "مرکز" با استفاده از پرتابه قابل تنظیم با دقت بالا "کراسنوپل" تانک آبرامزM1A1دیگر نیروهای مسلح اوکراین را در جهت آودیوکا در منطقه عملیات ویژهنظامی منهدم کردند".
این ضربه دقیق به لیست طولانی تانک های آبرامز که توسط سیستم هایتوپخانه دقیق روسیه منهدم شده اند اضافه شد. در اوایل ماه مه، تصاویریمنتشر شد که نشان می داد یکی از تانک ها توسط یک گلوله توپخانه 2K25"کراسنوپل" با دقت بالا منهدم شد.
از سپتامبر 2023، تا کنون اوکراین در مجموع 31 دستگاه تانک آبرامزM1A1 دریافت کرده است. پس از تاخیر پنج ماهه این تانک ها برایاولین بار در پایان فوریه وارد نبرد شدند. و تنها سه روز پس از اولین نبرد تایید شده در 23 فوریه، اولینشان نابود شد. به دنبال آن چندین خودرو دیگرنیز از دست رفتند. در پایان آوریل آبرامزهای باقی مانده توسط ارتش اوکراین به دلیل نگرانی در مورد آسیب پذیری آنها، از مواضع خط اول خارج شدند. بر اساس گزارش 29 مه سی ان ان، پرسنل نظامی اوکراین از عملکرد این تانک ها ناراضی بودند. آنها نه تنها از مشکلات فنی، از جمله آسیب پذیری قطعات الکترونیکی در برابر تراکم، بلکه از مقاومت کم در برابر آتش روسیه شکایت کردند.
یک منبع نظامی ایالات متحده به نقل از آسوشیتدپرس خاطرنشان کرد که به دلیل دست آوردهای روسیه در قابلیت های هدف گیری، "یک تانک به سادگی نمی تواند بدون اجتناب از شناسایی در زمین های باز حرکت کند".یک منبع دیگر خاطرنشان کرد که تانک‌های آبرامز "به خاطر عملیاتپهپادهای روسی نمی توانند غیرقابل کشف باقی بمانند و از آتش دشمناجتناب ورزند". دریاسالار کریستوفر گریدی، معاون رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، اطلاعات بیشتری درباره تصمیم ارتش اوکراین ارائه کرد و در مصاحبه با آسوشیتدپرس در میان گذاشت: "اگر در مورد توسعه درگیری صحبت کنیم، در شرایط گسترش سیستم های هواپیمای بدون سرنشین، انباشت انبوه وسایل نقلیه زرهی ممکن است ناکارآمد و خطرناک باشد".
در طی نبردهای متعدد، تانک های آبرامز علاوه بر توپخانه، از پهپادها، سلاح های ضد تانک دستی و تانک های تی72 نیز متحمل خساراتی شدند. در دهه 2010 نیز اعتبار این تانک با عملکرد ناامیدکننده ارتش عراق در برابر سلاح های ضد تانک، خدشه دار شد. تلفات جدید در اوکراین، نگرانی خدمه و پرسنل آبرامز در سراسر جهان را بر انگیخته است.
بحث و گفتگو