گزارش و تحلیل

انتقال زغال سنگ روسیه از ایران برای اولین بار

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته، از ۲۹ اردیبهشت ماه تا یکم خرداد ۱۴۰۳، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.
Sputnik
امسال در این نمایشگاه، بیش از ۱۰۰ شرکت داخلی و ۵ شرکت خارجی از کشورهای چین، روسیه، هند و آذربایجان شرکت کرده بودند. دو کشور ایران و روسیه ورای تعاملات تجاری و سیاسی گسترده، از لحاظ لجستیک در حال گسترش روابط با یکدیگر و تعمیق زیر ساخت های ریلی هستند.
سید میعاد صالحی، مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک‌ در تهران گفت: "در بحث حمل و نقل ریلی بین المللی نکته حائز اهمیت بحث روش ‌های ترانزیت در مسیر مبدا تا مقصد است هرچه بتوانیم این روش‌ها را از گوناگونی خارج کنیم برای سفارش دهنده ترانزیت جذابیت بیشتری ایجاد کردیم، برای مثال اگر باری را ابتدا به صورت زمینی و سپس با روش‌ های دیگر وارد مسیر ریلی کنیم هزینه مازاد حمل و نقل ریلی را به سفارش دهنده تحمیل کرده‌ایم اما اگر بار از همان ابتدا روی واگن قرار بگیرد جذابیت بیشتری ایجاد می‌کند".
وی تاکید کرد: "از مسیر ریلی مرز رازی به ترکیه صادرات داریم، همچنین به ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان، پاکستان و کشورهایی که به حوزه ریلی ما متصل هستند از مزیت‌ های صادرات و واردات ایران در حوزه ریلی بهره‌مند می‌شوند".
گزارش و تحلیل
بذرپاش: رضایت روسیه از مسیر ریلی ایران
مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، روابط راه آهن ایران و روسیه را جزو سیاست های کلان دولت رئیس جمهور شهید دانست و بیان کرد: "راه آهن جمهوری اسلامی ایران ذیل سیاست‌های کلان دولت سیزدهم رابطه بسیار خوبی با راه آهن روسیه دارد و چندین جلسه به روسیه رفتم و مسئول راه آهن روسیه به ایران آمدند و مذاکرات بسیار خوبی داشتیم و تفاهم‌ نامه‌ های خوبی به امضا رسید".
وی‌افزود: "اقدامات بسیار خوبی به صورت دوجانبه به اجرا گذاشته شد که از جمله آنها می‌توان به احیای کریدور شمال_جنوب به معنای واقعی در حوزه ریلی اشاره کرد، پیش از سال گذشته هیچ ترانزیت ریلی از مبدا روسیه به مقصد هند اتفاق نیفتاده بود، با توجه به جلسات برگزار شده جهت ارائه تعرفه ترجیحی برای کریدور شمال_جنوب در مسیر روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، ایران و نهایتاً از بندرعباس با کشتی به سمت هند توانستیم برای اولین بار کود پتاس را از مبدا روسیه بارگیری کنیم، این بار ۴۸۰۰ کیلومتر از روسیه، قزاقستان و ترکمنستان عبور کرد و از مرز سرخس وارد ایران شد در ایران ۱۶۰۰ کیلومتر مسیر ریلی را تا بندرعباس طی کرد و پس از آن از بندرعباس مسیر کوتاهی را با کشتی تا هند رسید".
سید میعاد صالحی، مزیت مسیر ریلی ایران را از بعد زمان برای روسیه اینگونه توصیف کرد: "مسیر قبلی بیش از ۵۰ روز زمان نیاز داشت اما با مسیر جدید در کمتر از ۲۰ روز بارهای روسیه به مقصد هند می‌رسد در این روند بیش از ۸۰۰ واگن کود پتاس از روسیه تا هند جابجا شد".
در همین راستا برای اولین بار ظرف دو هفته آینده بارگیری زغال سنگ از روسیه و عبور آن از کریدور شمال جنوب را خواهیم داشت ۱۰ هزار تن زغال سنگ را برای اولین بار به شکل آزمایشی از مبدا روسیه ترانزیت خواهیم کرد، این بار هم از مرز سرخس و اینچه برون وارد می‌شود و به بندرعباس می‌رسد تلاش ما آن است که حمل واگن‌های روسی حداکثر بین ۳ تا ۵ روز زمان ببرد علاوه بر آن به لحاظ تعرفه ترجیحی تخفیفات بسیار مناسبی را به این بارها داده‌ایم و امکان رهگیری واگن‌ها را هم فراهم کرده‌ایم.
وی تاکید کرد:ا "ین بار توسط راه آهن جمهوری اسلامی ایران بیمه شده است و همه چیز مهیا است تا جهش خوبی را به لحاظ ترانزیت از مبدا روسیه به مقصد سایر کشورها با استفاده از مسیر ایران مشاهده کنیم".
بحث و گفتگو