این نمایشگاه همزمان با اجلاس ایران و آفریقا، با حضور چشمگیر کشور های آفریقایی، اوراسیا و شرق آسیا در حال برگزاری است.
عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
ما هیچ محدودیتی برای همکاری با کشورهای آزاده دنیا نداریم چه روسیه، چه کشورهای آمریکای لاتین، چه کشورهای اروپایی و کشورهای آفریقایی در این نمایشگاه حضور دارند.
اکنون بیش از ۲۰ کشور اروپایی در نمایشگاه اکسپو ایران ۲۰۲۴ حاضر شدند و با تمامی آنها همکاری میکنیم.
ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران
© Sputnik
وی بر حسن همکاری ایران با روسیه تاکید کرد و اظهار داشت:
نمایشگاه بسیار وسیع و گسترده است و کشور های بسیاری از آن استقبال کردند؛ بیش از ۳۰۰۰ تاجر و بازرگان حضور پیدا کرده اند و امیدواریم بتوانند از توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران بهرهمند شوند و ما هم بتوانیم تعامل متقابلی را با آنها انجام دهیم.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران عباس علی آبادی، وزیر صمت جمهوری اسلامی ایران در افتتاح نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ در سالن اجلاس سران ضمن تشریح ۳ برنامه اصلی این وزارتخانه برای توسعه تجارت، گفت: ما آماده تعامل هستیم و دست همکاری اقتصادی با کشورهای جهان را میفشاریم و برای تسهیل تجارت ایران با جهان تلاش میکنیم.
وزیر صمت ایران اظهار کرد: مهمترین هدف این نمایشگاه توسعه همکاریهای بینالمللی کشورهای شرکت کننده است؛ برگزاری نمایشگاهی با حضور مهمانانی از ۱۰۰ کشور باعث شناخت ما از یکدیگر و تسهیل زمینه تجارت میشود.
وی افزود: ایران در زمینه تجارت مزایای نسبی بسیاری دارد که میتواند تسهیلگر بسیاری از تعاملات در سطوح مختلف راهبردی باشد. توجه به جایگاه ژئوپلتیکی ایران در کنار ظرفیتهای صنعتی، معدنی و کشاورزی فرصتهای زیادی را فراهم میکند. چهره واقعی توانمندیهای ایران در این نمایشگاهها ارائه مو زمینه برای افزایش تعاملات فراهم میشود.
عباس علی آبادی به برنامههای وزارت صمت در حوزه تجارت اشاره کرد و گفت: وزارت صمت ۳ برنامه اصلی دارد؛ جهت دهی توسعه اقتصادی بر پایه رشد اقتصادی پایدار با تعاملات بینالمللی و تمرکز بر محصولات و خدمات دارای فناوری متوسط و پیشرفته و ارزش افزوده بالا، توسعه زیرساختهای تجاری و افزایش سهم کشور از تجارت بینالمللی با کمک بهرهگیری حداکثری از دیپلماسی تجاری اقتصادی و حمایتهای عملی از تحقیق و توسعه در شرکتها در جهت افزایش رقابت پذیری بینالمللی و صادرات در دستور کار ما قرار دارد.
وزیر صمت با بیان اینکه در مورد توسعه زیرساختهای تجاری چند برنامه داریم، تصریح کرد: اولویت دادن به دیپلماسی اقتصادی با هدف توسعه سرمایه گذاری خارجی، ورود به بازارهای خارجی و دستیابی به فناوری، تعامل جدی، مثبت و سازنده با کشورهای منطقه در حوزههای انتقال فناوری و همکاریهای صنعتی، فعال سازی میزهای کالایی کشور و استانی با هدف شناسایی صادرات کالاهای ایرانی به بازارهای هدف با همکاری وزارت امور خارجه، بهرهمندی حداکثری از روابط سیاسی در ایجاد بازارهای جدید و توسعه شبکه تأمین، افزایش رایزنان بازرگانی جهت رصد رقبای ایران در بازارهای جهانی و ارائه اطلاعات لازم به صادرکنندگان به کمک وزارت امور خارجه، تنوع بخشی به روشهای تجاری مانند تجارت به کمک ارزهای محلی و توسعه بازارهای مرزی جهت افزایش صادرات و بهبود دسترسی به منابع خارج از کشور، بهرهگیری از ظرفیتهای اتاقهای مشترک با سایر تشکلها و انجمنهای بخش خصوصی در توسعه روابط خارجی و گسترش بازارهای صادراتی از چند نقطه محدود به سایر نقاط جهان از جمله برنامههای ماست.
وی اضافه کرد: اکنون ایران و با وجود تحریمها، یکی از قطبهای اقتصاد و صنعت منطقه است؛ بالغ بر ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور است که نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار از این رقم مربوط به صادرات غیرنفتی میشود؛ کشورهای همسایه، آفریقایی و اسلامی و سایر کشورهای دوست در اولویت توسعه روابط هستند. ما اکنون عضو ناظر سازمان تجارت جهانی هستیم و با حضور در پیمانهای منطقه ای و بین المللی تعاملات سازنده ای با کشورها داریم.
علی آبادی ادامه داد: در سازمان اکو با ۹ کشور همسایه و منطقه همکاری داریم؛ موافقت نامههای تجاری در دست پیگیری است. در سازمان دی ۸ با ۸ کشور اسلامی در حال توسعه موافقت نامه تجارت ترجیحی امضا کردیم و در حال اجرا هستیم. در سازمانهای همکاری اسلامی با کشورهای عضو موافقت نامه تجارت ترجیحی داشته و همکاریهای تجاری را اجر میکنیم. با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا موافقت نامه تجارت آزاد امضا شده و با تعدادی دیگر از کشورها موافقت نامه تجارت ترجیحی امضا شده و با برخی دیگر در دست امضا قرار دارد.
وزیر صمت گفت: ما آماده تعامل هستیم. ما دست همکاری اقتصادی با کشورهای جهان را میفشاریم و برای تسهیل تجارت ایران با جهان تلاش میکنیم. امید میرود این نمایشگاه بتواند با ارائه شفاف توانمندیهای صادراتی ایران و شناخت نیازمندیهای طرفهای دیگر گامی جدی در جهت توسعه روابط تجاری بردارد.