گزارش و تحلیل

هدف فعلی آمریکا مهار ایران و همزمان جلوگیری از افزایش تنش است

آمریکا اعلام کرده که در حمله به کنسولگری ایران در دمشق سوریه، هیچ نقشی نداشته و ایران نباید از این حمله به عنوان بهانه‌ای برای حمله به نیروها و پایگاه‌های آمریکایی استفاده کند.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک- بلافاصله بعد از انتشار خبر حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق ایالات متحده چندین مرتبه اعلام کرد که هیچ نقشی در این حمله نداشته، قبل از وقوع این حمله نیز از آن بی خبر بوده و یه ایران هشدار داده است که نباید از این حمله به عنوان بهانه ای برای حمله به نیروها و پایگاه های آمریکایی استفاده کند. اما این سوال ایجاد می شود که اگر ایالات متحده هیچ نقشی در حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمش نداشته چرا نگران واکنش ایران به مواضع و پایگاه های نظامی خود است؟
امیرمحسن هادیان، پژوهشگر مسائل بین الملل در گفتگو با اسپوتنیک گفت، ایالات متحده از حیث راهبردی، به مهار روسیه و چین، در چارچوب رقابت قدرت های بزرگ اهمیت می دهد. بنابراین اولویت آمریکا، شرق اروپا و تنگه تایوان است. به طوری که بیل برنز رئیس سازمان سیا معتقد است نظم پساجنگ سردی، تغییر کرده و تقابل آمریکا با روسیه اهمیتی فوری و کلیدی دارد. اما پس از حمله هفت اکتبر و جنگ غزه، بحران در خاورمیانه روندی تصاعدی گرفت و روزهای آرام خاورمیانه که مشاور امنیت ملی آمریکا به آن ها دل خوش کرده بود، ناگهان به پایان رسید. بنابراین آمریکا که به دنبال عادی سازی بین عربستان و اسرائیل و بسط عادی سازی بود مجبور شد در دستور کار خود تغییراتی بدهد و به دیپلماسی تهدیدآمیز و بازدارندگی نظامی بیشتری متکی شود. ارسال ناوگان های بزرگ هواپیمابر و آبی خاکی آمریکایی به مدیترانه نیز با همین هدف صورت گرفت که برای اسرائیل و منافع آمریکا در منطقه، در اوایل جنگ که اسرائیل دچار فروپاشی روانی و شکست امنیتی شده بود، بازدارندگی ایجاد کند که تا حدی موثر واقع شد.
وزارت خارجه آمریکا: نقشی در حمله به ساختمان کنسولی ایران نداشتیم
هادیان در ادامه افزود، بنابراین آمریکا به دنبال جنگی کم شدت و بدون تصاعد تنش است تا محیط پیرامونی اسرائیل به طور کامل نا امن و جنگی نشود و در اهداف، با اسرائیل اختلافی ندارد. یعنی آمریکا درصدد آن است که اسرائیل بتواند در یک جنگ کم شدت و بدون تصاعد تنش، اهداف خود را محقق کند. منظور جو بایدن از اینکه اسرائیل با خشم عمل نکند نیز همین بود. اسرائیل به دنبال آن است که سازمان نظامی حماس را تضعیف کند تا توان تکرار حمله ای مشابهی را نداشته باشد. احیای بازدارندگی و بازیابی اعتماد به نفس اسرائیل نیز از دیگر اهداف جنگ غزه هستند. اما اهداف اسرائیل به اینجا محدود نمی شود و اسرائیل درصدد آن است که در شرایط مرز با لبنان تغییراتی ایجاد کند و قواعد بازی در سوریه را در لبنان نیز حاکم کند.
امیرمحسن هادیان در پایان خاطر نشان کرد، یکی از اهداف حمله به کنسولگری ایران در دمشق، پیگیری اهداف جبهه لبنان و از بین بردن منابع انسانی ایرانی فعال در این جبهه است. چنین اقدامی، مخالفت جدی آمریکا را در پی نخواهد داشت و حتی در چارچوب منازعه در منطقه خاکستری که آمریکا ضد ایران، پس از حمله به پایگاهش در اردن، اجرا کرد، می گنجد. بنابراین اگرچه اسرائیل تصمیمات خود را اتخاذ می کند، این تصمیمات در چارچوب فشار آمریکا بر ایران در منطقه خاکستری، کاملا می گنجد و آمریکا به سبب تعهدات امنیتی خود، از اسرائیل در برابر پیامدهای اقداماتش ضد تهران محافظت و حمایت می کند. آمریکا قبلا هم وعده عملیات چند لایه و ادامه داری ضد ایران را داده بود. همین همراهی، باعث خشم تهران شده و آمریکا نیز که از این مساله مطلع است، برای اینکه برای دارایی های و نیروهایش در منطقه، ضد تلافی تهران، بازدارندگی ایجاد کند دست به اقداماتی زده که ترکیبی از انکار مشارکت در حمله اسرائیل، انتقال پیام دیپلماتیک به تهران و تهدید ایران و توسل به ایجاد بازدارندگی نظامی است. باید به یاد داشت که آمریکا در تلافی حمله به پایگاهش در اردن، توانست در عملیات نظامی چند ساعته، به سرعت، صدماتی به متحدان ایران بزند که توان خود در استقرار و عملیات سریع، علی رغم کاهش شمار نیروها را یادآوری کند. بنابراین آمریکا درصدد است با ترکیبی از انکار و تهدید نظامی، سطح بازدارندگی کنونی را مستقر نگه دارد و از تصاعد تنش پیشگیری کند. چرا که تصاعد تنش در خاورمیانه، تمرکز دولت آمریکا روی روسیه و چین را از بین می برد و فشار داخلی و فشار جمهوریخواهان بر دولت بایدن را برای اقدام ضد ایران بالا می برد.
بحث و گفتگو