اقدامات اسرائیل، عامل تنش در دریای سرخ

نخست وزیر مالزی تجاوز اسرائیل به نوار غزه را عامل اصلی تنش در دریای سرخ دانست.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه "الجزیره"، انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی گفت عامل شروع تنش‌ها در دریای سرخ، یمن نیست بلکه حمله اسرائیل به نوار غزه است. تنها راه برای آنکه تمامی تنش های تشدید شده در منطقه غرب آسیا متوقف شوند، پایان تجاوز اسرائیل به نوار غزه است.
نخست وزیر مالزی گفت لازم است برای پایان یافتن تنشها به جای آنکه غربی‌ها به تجاوز علیه یمن متوسل شوند، تجاوزگری اسرائیل به نوار غزه پایان یابد و واشنگتن باید کشتار در نوار غزه را متوقف کند. او همچنین تاکید کرد که فلسطینی‌ها حق داشتن سرزمینشان و تشکیل کشورشان را داشته و مستحق زندگی کردن در یک زندان روباز نیستند.
با ورود جنگ در غزه به صد و بیستمین روز، ارتش اسرائیل همچنان به حملات شدید خود به مناطق مختلف ادامه می‌دهد، حملاتی که به گفته آژانس امدادرسانی سازمان ملل در نوار غزه (آنروا) تاکنون ۱۰۰ هزار نفر در غزه، کشته، مجروح یا مفقود و همچنین ۱۷ هزار کودک بی سرپرست به جا گذاشته است.
در خصوص آخرین آمار تلفات نیز دکتر اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه روز شنبه از افزایش شهدا به ۲۷۲۳۸ نفر خبر داد. به گفته او ۶۶۴۵۲ نفر نیز تاکنون زخمی شده‌اند.
انور ابراهیم در ادامه این مصاحبه گفت: "ما شاهدیم که بزرگترین کشور در جهان (آمریکا) ائتلافی را علیه فقیرترین کشور در جهان تشکیل داده است. به چه علت؟ برای اینکه اسرائیل بتواند فلسطینی‌ها را بکشد."
اعلام تعداد کشته شدگان گلوله باران بیمارستانی در نوارغزه از سوی اسرائیل
دولت مالزی در دسامبر 2023 در واکنش به جنایات ارتش اسرائیل در غزه ممنوعیت‌هایی را علیه کشتی‌های حامل پرچم این رژیم اعلام کرده و لنگر انداختن کشتی‌های عازم اسرائیل در بنادر کشورش را ممنوع کرد.
انور ابراهیم همچنین از آفریقای جنوبی به خاطر پرونده شکایت اخیرش علیه نسل کشی اسرائیل در غزه نزد دیوان بین‌المللی دادگستری ستایش کرده و گفت کشورش از این شکایت حمایتی کامل به عمل خواهد آورد.
انوار ابراهیم خاطر نشان کرد که سرویس‌های امنیتی کشورش در تدارک علیه هر گونه عملیات ترور احتمالی علیه فلسطینی‌ها در بالاترین سطح هوشیاری قرار دارند و مالزی هرگز تلاش برای سوءقصد علیه فلسطینی‌ها در خاکش را تحمل نخواهد کرد.
نخست وزیر مالزی از کشورهای غربی به خاطر نادیده گرفتن و ادامه دادن به سکوتشان پیرامون "جنایات ارتکاب یافته از سوی اسرائیل در فلسطین از هفتم اکتبر 2023 تا کنون" انتقاد کرد.
او در بیانیه ای که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد نوشت: "کشورهای غربی همچنان چشمشان را به روی جنایات ارتکاب یافته از سوی اسرائیل می‌بندند، و عملا در این جنایات شرورانه ضدبشری همدست می‌شوند."
بحث و گفتگو