گزارش و تحلیل

همکاری های هسته ای ایران و روسیه

ایران در حال حاضر یک برنامه بسیار بزرگ و جدی در زمینه ایزوتوپ‌ های پزشکی و در زمینه توسعه تکنیک‌ های پزشکی هسته‌ای دارد.
Sputnik
رآکتور PIK در محل موسسه فیزیک هسته ای سن‌پترزبورگ به نام کنستانتینوف (گاچینا، استان لنینگراد روسیه) واقع شده و بخشی از موسسه کورچاتوف است، این رآکتور یکی از بزرگترین مراکز تحقیقاتی رآکتوری پرتویی جهان با توان حرارتی ۱۰۰ مگاوات است.
این رآکتور تحقیقاتی برای انجام تحقیقات در زمینه فیزیک برهم کنش‌ های بنیادی، فیزیک هسته‌ای، فیزیک ماده متراکم، علم مواد، بیوفیزیک مولکولی و تولید ایزوتوپ طراحی شده است و به گفته ی معاون مرکز تحقیقات ملی کورچاتوف روسیه ایران ایران نیز به آن پیوسته است که مبنای همکاری علمی و فناوری مسکو و تهران خواهد بود.
الکساندر بلاگوف افزود: "مشارکت در این پروژه فرصت های جدیدی را در زمینه پزشکی هسته ای برای ایران فراهم می‌کند".
وی خاطرنشان کرد: " ایران در حال حاضر یک برنامه بسیار بزرگ و جدی در زمینه ایزوتوپ‌ های پزشکی و در زمینه توسعه تکنیک‌ های پزشکی هسته‌ای دارد".
معاون مرکز تحقیقات ملی کورچاتوف روسیه گفت: "ایران و روسیه از نظر توانایی های رآکتور و امکاناتی که به عنوان بخشی از توسعه مراکز پزشکی هسته ای خود برای تولید ایزوتوپ ایجاد می‌کنند،‌ مکمل یکدیگر هستند".
مذاکرات ایران و روسیه درباره چگونگی اجرای پروژه «ایزوتوپ پایدار»

دکتر روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: "جزئیات رآکتور PIK را بهتر است همکاران ما در سازمان انرژی اتمی توضیح دهند، اما با توجه به فرصت پیش آمده در ‌سالهای اخیر همکاری‌ های ایران و روسیه به شکل خاص در حوزه‌ های فناورانه به شدت گسترش یافته".
وی ضمن تاکید بر همکاری های گسترده جمهوری اسلامی ایران و روسیه در حوزه ی انرژی هسته ای و مصارف پزشکی آن بیان کرد: "در سفر اخیری که به روسیه داشتم با معاون نخست وزیر و وزیر صنعت روسیه نشست مفصلی داشتم به پیشنهاد طرفین یک ساز و کار عالی فی ما بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به تدوین و تصویب رسید که در عالی ترین سطح در ۸ کمیته فعالیت کنیم این کمیته ها شامل حوزه‌ های حمل و نقل، فضایی، انرژی، امنیت غذایی و حوزه های فناورانه نظیر میکرو الکترونیک هستند که شرکت‌ های متناظر با آنها نیز در نمایشگاه ایران ساخت به خوبی حضور و فعالیت خواهند داشت".
بحث و گفتگو