پاسخ روسیه به قصد آمریکا برای گسترش قلمرو چه خواهد بود؟

ایالات متحده به اشکال مختلف از طریق آلاسکا،شمالی ترین ایالت خود ادعاهای خود در قطب شمال را به نمایش گذاشته است.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، در مقاله منتشره در مجله "دیده بان نظامی" آمده است، روسیه برای پاسخ به ادعاهای ارضی ایالات متحده در قطب شمال آماده است.
در این مقاله آمده است:"ایالات متحده نه تنها از طریق آلاسکا،شمالی ترین ایالت خود ادعاهای خود در قطب شمال را بیان کرد، بلکه تقریباً ده سال است که فعالیت های نظامی خود را در این منطقه گسترش می‌دهد. و شاید بتوان یکی از بارزترین نشانه های توجه به این منطقه را انتقال بیش از 100 جنگنده نسل پنجم F-22 و F-35 به آلاسکا دانست".
همانطور که در این نشریه اشاره شده است، مسکو نیروهایی در این منطقه مستقر کرده است که واشنگتن باید آن ها را در نظر بگیرد. در مکان‌های کلیدی مانند مجمع‌الجزایر "نوایا زملیا" و بندر "تیکسی" یاکوت، سامانه‌های پدافند هوایی اس-400 و همچنین انواع بسیار خاص سامانه‌های پدافند هوایی کوتاه برد "تور" و "پانتسیر" مستفر شده اند که خاصا برای این منطقه تطبیق داده شده‌اند.
نیروهای روسیه همچنین سامانه اس-500 را در دسامبر 2021 در آنجا آزمایش کردند. انتظار می رود قطب شمال به یکی از مکان های اولویت دار برای استقرار چنین سیستم های پدافند هوایی تبدیل شود.
در مقاله نشریه نامبرده آمده است:"آنها از پوشش 600 کیلومتری بی رقیب و توانایی درگیر شدن نه تنها با هواپیماهای پشتیبان، بمب افکن ها و سکوهای هشدار و کنترل راداری دوربرد، بلکه حتی اهداف فضایی، از جمله ماهواره ها برخوردار هستند".
کشتی های ناوگان شمالی روسیه در حال انجام ماموریت در قطب شمال + ویدئو
گفتنی است، بخش مرکزی هوانوردی رزمی روسیه در قطب شمال از "میگ-31 و ام" تشکیل شده است. آنها قادر به حمل موشک های هوا به هوا "آر-37 ام" به عنوان تسلیحات اصلی خود با برد 400 کیلومتر، سرعت شش ماخ و کلاهک به وزن 60 کیلوگرم هستند.
روزنامه نگاران آمریکایی نوشتند که موشک های هوا به هوا "آر-37 ام" با بیش از دو برابر برد همتایان آمریکایی خود، "میگ -31" را به هواپیمای مدرن برای خنثی کردن تجهیزات کمکی از جمله تانکرها و سکوهای آواکس تبدیل می کند که برای عملیات هوایی غرب در منطقه حیاتی است.
پیش از این، با استناد به بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا گزارش شده بود که ایالات متحده از گسترش بخشی از فلات قاره خود در قطب شمال خبر داده است که عمدتاً منطقه ای در قطب شمال و دریای برینگ را تشکیل می دهد، منطقه ای با اهمیت استراتژیک فزاینده که مورد ادعای کانادا و روسیه نیز می‌باشد.
بحث و گفتگو