مقام روس فنلاند را اولین قربانی در صورت درگیری بین روسیه و ناتو خواند

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اعلام کرد مسکو هیچ سودی برای فنلاند از پیوستن به ناتو نمی‌بیند، زیرا در صورت تشدید تنش نظامی بین روسیه و این ائتلاف، این کشور است که زودتر از همه متضرر شده و آسیب خواهد دید.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، این دیپلمات روس خاطرنشان کرد، مسکو به طور سنتی به همسایه خود به عنوان یک "کشور بی طرف و به طور کلی دوست" نگاه می کرد که با آن روابط همسایگی خوبی دارد. با این حال، ورود فنلاند به ناتو، روسیه را بر آن داشت تا اقدامات تلافی جویانه ای انجام داده و از جمله تصمیم به ایجاد مجدد مناطق نظامی لنینگراد و مسکو بگیرد.
اولیانوف گفت: "یعنی همیشه اقدامات تلافی جویانه وجود خواهد داشت. من فقط نمی دانم فنلاند چگونه از این سود می برد. ما آرام و مسالمت آمیز زندگی می کردند اما ناگهان خود را بین روسیه و ناتو و به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از این اتحادیه دیدند اما آنها با ما همسایه هستند. خدای ناکرده اگر درگیری تشدید شود، ابتدا خود فنلاند متضرر شده و آسیب می بیند. البته من واقعاً چنین چیزی را نمی خواهم."
اسرائیل از فروش سامانه دفاع موشکی "گرز داوود" به فنلاند خبر داد
این دیپلمات همچنین یادآور شد که ایالات متحده و فنلاند توافق نامه همکاری دفاعی امضا کردند که بر اساس آن ارتش ایالات متحده به تأسیسات نظامی در قلمرو متحد خود دسترسی خواهد داشت. اولیانوف تاکید کرد: "این یک چالش جدی است".
فنلاند در 4 آوریل 2023 به عضویت ناتو درآمد و در اواسط دسامبر هلسینکی توافق نامه ای را با واشنگتن برای تقویت همکاری دفاعی امضا کرد. پس از این، آنتی هلانتر سفیر فنلاند به وزارت خارجه روسیه احضار و در آنجا به وی اطلاع داده شد که مسکو افزایش پتانسیل نظامی ناتو در مرز خود را بی پاسخ نخواهد گذاشت و اقدامات لازم را برای مقابله با تصمیمات ستیزه جویانه هلسینکی انجام خواهد داد.
همانطور که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قبلاً اشاره کرد، همه اختلافات بین دو کشور مدتهاست حل شده و هیچ مشکلی در روابط بین دو کشور وجود نداشت، اما با پیوستن فنلاند به ناتو، آنها ظاهر خواهند شد. پوتین هشدار داد که روسیه شروع به ایجاد منطقه نظامی لنینگراد و مستقر کردن برخی از واحدهای نظامی در آنجا خواهد کرد.
بحث و گفتگو