گزارش و تحلیل

آیا روسیه بریکس را وارد امور جهانی خواهد کرد؟

سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز 28 دسامبر در مصاحبه ای با خبرگزاری اسپوتنیک و شبکه تلویزیونی روسیه-24 شرکت کرد.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، سرگی لاوروف در این گفتگو اذعان داشت که روسیه به تدریج "فرهنگ بریکس" را وارد امور جهانی خواهد کرد. در ارزیابی این صحبت سرگی لاوروف، احسان تقوایی، کارشناس مسائل روسیه به اسپوتنیک گفت که فارغ از صحبت هایی مثل پیروزی روسیه هم در میادین دیپلماتیک و هم در عرصه های نظامی یا اینکه دیپلماسی روسیه به دنبال ایجاد حقیقت در جهان است، یا توصیف آنها از آمریکا و دلار به عنوان ابزاری برای تغییر جهان که بیشتر جنبه شعاری دارد، بحث بریکس در میانه سخن از دیپلماسی سال آینده روسیه و هدف از طرح این موضوع از سوی روسیه چیست.
تقوایی گفت: تحلیل من از این موضوع فراتر از بریکس است و می خواهم نگاهی به عقب داشته باشم. در بحران سال ۲۰۱۴ که روس ها از آن با عنوان کودتا در اوکراین نام می بردند و آقای یاناکوویچ مجبور شد از قدرت کناره گیری کرده و به روسیه فرار کند، روس ها علی رغم هشدارهای غرب کریمه را به خاک روسیه الحاق کردند. شاید در بحث اوکراین هم فکر می کردند که شاید واکنش غرب به چند تحریم خلاصه خواهد شد و بهتر است که منافع ملی خود را تعقیب نمایند و به هیچ وجه اجازه ندهند که اوکراین به عضویت ناتو درآید. اما این پیش بینی روسیه درست درنیامد و رفتار غرب نیز کاملا تغییر کرد و با قدرت پشت اوکراین هم نظر تسلیحاتی و هم از نظر مالی ایستاند و از سویی هم تحریم هایی که علیه روسیه وضع شد به مراتب از قبل شدیدتر بود.
لاوروف: حدود 30 کشور خواهان مشارکت در بریکس هستند
وی افزود: مشکلاتی که روسیه با آن مواجه شد و دیدگاهی که روس ها نسبت به رفتار و رویکردهای غرب دارند، همچنین مذاکرات پشت پرده خود روس ها و چه طرفهای سوم که با غرب داشته و چراغ سبزهایی که روس ها برای مذاکره نشان دادند اما از سوی غرب جدی گرفته نشده تماما باعث شد روس ها به این باور برسند که باید به سمت و سوی کارهایی بروند که یا خودشان آنها را ایجاد کرده اند یا در آن ساختارها کشورهایی وجود دارد که تعارضات با آمریکا و دنیای غرب دارند، مثل اتحادیه اوراسیا و یا بریکس.
تقوایی در ادامه خاطر نشان کرد: به هر حال کشورهایی هستند که در حال قدرتمند شدن هستند اما یک مقدار تعارضاتی هم با غرب و آمریکا دارند، بنابراین فکر می کنم بحث بریکس نیز به همین دلیل است. اتحادیه اوراسیا کشورهای کمتری هستند اما کشوهای قدرتمندی مثل چین، هند، برزیل آفریقای جنوبی...همگی کشورهای دارای قدرتی در صحنه بین المللی به حساب می آیند. شاید روس ها حالا که از سوی غرب دچار محدودیت هایی شدند و پیش بینی می کنند که در کوتاه مدت شاید نتوانند روی رفتار غرب برای همکاری های سابق حساب کنند تمایل دارند به سمت ساختارهایی مثل بریکس بروند تا بتوانند محدودیت ها را جبران نمایند. مثل انرژی و حجم مبادلات صادرات و وادرات که هر اندازه از حجم این مبادلات با غرب کمتر شد به حجم مبادلات با کشورهایی مثل چین و هند افزوده شد، بنابراین من محدودیت ایجاد شده برای روسیه را عامل این موضوع می دانم.
گزارش و تحلیل
گسترش بریکس و نقش انجمن های فرا ملی
اگرچه ساختارهایی مثل بریکس قبلا هم وجود داشته، اما روس ها اکنون در حال تقویت آن ساختارها برای مقابل با تنگناهایی هستند که علیه روسیه ایجاد شده است.
توسعه بریکس، برخی از بزرگترین تولیدکنندگان انرژی جهان را با بزرگترین مصرف‌کنندگان در حال توسعه جفت می‌کند و به طور بالقوه نفوذ اقتصادی آن را افزایش می‌دهد. این گسترش به این بلوک که احتمالاً به بریکس+ تغییر نام دهد، دامنه بیشتری برای به چالش کشیدن تسلط دلار آمریکا در تجارت نفت و گاز با تغییر به ارزهای دیگر می‌دهد. گروه بریکس متشکل از کشورهای بازارهای نوظهور شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است که اکنون در حال گسترش است و از کشورهایی از جمله عربستان سعودی، ایران، مصر، امارات متحده عربی، آرژانتین و اتیوپی برای پیوستن به آن در سال ۲۰۲۴ دعوت کرد.
بحث و گفتگو