قیمت نفت در بازار جهانی به بالای 80 دلار رسید

با اتفاقات دریای سرخ و خروج آنگولا از اوپک، قیمت نفت در معاملات امروز بازارهای جهانی یک درصد افزایش یافت و به بالای 80 دلار رسید.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، هر بشکه نفت برنت در حال حاضر با 55 سنت افزایش 79.94 دلار معامله شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 65 سنت افزایش 74.54 دلار فروخته شد.
جان ایوانز، تحلیلگر بازار نفت می‌گوید، طول عمر تاثیر بر قیمت‌ها کاملا به مدت زمانی بستگی دارد که شرکت‌های حمل‌و‌نقل از دریای سرخ دوری می‌کنند. آنچه چنین تاثیری را اغراق‌آمیز کرده است عدم شفافیت در مورد چگونگی، مکان و زمان این به اصطلاح ائتلاف دریایی‌ست.
ییپ جان رانگ، تحلیلگر بازار نفت در بانک ING هم معتقد است، ماموریت دریایی به رهبری آمریکا برای کاهش حملات یمنی‌ها و کم کردن نگرانی‌های گسترده برای عبور ایمن کشتی‌های نفت از دریای سرخ شکست خورده است، زیرا ناوگان‌های بزرگ دریایی هنوز دوری از تنش‌ها را انتخاب می‌کنند.
با وجود افزایش قیمت نفت در اثر این بی‌ثباتی‌ها، پس از اینکه آنگولا خروج از اوپک را اعلام کرد، در روز پنج‌شنبه قیمت‌ها کاهش یافت.
کاهش قیمت نفت پس از خروج آنگولا از اوپک
آنگولا که حدود 1.1 میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند، اعلام کرد، عضویت در این سازمان منافعش را تامین نمی‌کند و نسبت به کاهش سهمیه تولید این کشور در سال 2024 توسط اوپک پلاس اعتراض کرد.
ایوانز در این رابطه گفت، با توجه به نوع رفتار آنگولا در آخرین نشست اوپک، این اقدام نسبتا قابل پیش‌بینی بود، با این حال، (این اقدام) اختلافات گسترده‌ای را به ذهن متبادر می‌کند که ممکن است وحدت (این گروه) را در آینده تحت تأثیر قرار دهد.
باب‌المندب یکی از مهم‌ترین مسیرهای حمل‌ونقل کالا در جهان از طریق دریا به ویژه نفت خام و سوخت از خلیج‌ فارس به سمت غرب و به سمت دریای مدیترانه از طریق کانال سوئز یا خط لوله سومد در نزدیکی آن استِ در عین حال کالاهایی که به سمت شرق و به سمت آسیا می‌روند نظیر نفت روسیه از این مسیر عبور می‌کنند.
بحث و گفتگو