مجارستان اجازه نخواهد داد اتحادیه اروپا مذاکرات درباره الحاق اوکراین به این اتحادیه را آغاز کند

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان اعلام کرد بوداپست به اتحادیه اروپا اجازه نخواهد داد مذاکرات درباره الحاق اوکراین را آغاز کند، حتی اگر مجارستان تنها کشور در این اتحادیه باشد که چنین موضعی دارد.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، او در مصاحبه با پرتال ماندینر گفت: "اتحادیه اروپا در شرف ارتکاب اشتباهی وحشتناک است که باید از آن جلوگیری کرد. حتی اگر 26 کشور (بقیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا) بخواهند مرتکب آن شوند، فقط ما با آن مخالف خواهیم بود."
این سیاستمدار تاکید کرد که وضعیت واقعی اوکراین به ما اجازه نمی دهد که مذاکرات الحاق را با آن آغاز کنیم.
اوربان گفت: "اما به دلیل جنگ، به دلایل ژئواستراتژیک، به اصطلاح دلایل سیاسی، در هر حال لازم باشد مذاکرات با آن آغاز شود. به نظر من، این یک اشتباه است."
در 8 نوامبر، کمیسیون اروپا آغاز مذاکرات برای الحاق به اتحادیه اروپا با اوکراین و مولداوی را توصیه کرد. تصمیم رسمی برای شروع این روند توسط شرکت کنندگان در نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل در 14 تا 15 دسامبر مورد بحث قرار خواهد گرفت و فقط می تواند به اتفاق آرا تصویب شود.
پوزخند بایدن در دیدار با زلنسکی پس از پرسش درباره پیروزی اوکراین + ویدئو
رهبری مجارستان همواره با این امر مخالف بوده ست. اوربان قبلاً اعلام کرده بود که بوداپست پیشنهاد می کند که این موضوع به هیچ وجه در دستور کار جلسه قرار نگیرد، زیرا از قبل مشخص است که توافقی بین کشورهای عضو وجود نخواهد داشت. وی همچنین ابراز عقیده کرد که امکان پیوستن کی یف به اتحادیه اروپا در 5 تا 10 سال آینده، مشروط به انعقاد توافقنامه مشارکت راهبردی با این کشورقابل بحث است.
علاوه بر این، بوداپست در حال حاضر هشتمین بسته کمک نظامی به کی یف از صندوق صلح اروپا به مبلغ 500 میلیون یورو و همچنین بسته های حمایت نظامی (20 میلیارد یورو) و بسته حمایت کلان مالی اتحادیه اروپا برای دوره بین سالهای 2024-2027 (50 میلیارد یورو) را مسدود کرده است.
دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه، دیمیتری پسکوف، در اوایل نوامبر در مورد قابل تحقق بودن وعده های اروپایی ها به اوکراین درباره پیوستن به اتحادیه اروپا ابراز تردید کرده و آنها را همچون "هویج بسته شده در جلوی یک گاری" دانست.
بحث و گفتگو