تدوین برنامه جهادی احیای اراضی در ۱۱ استان بیابانی ایران

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ایران از تدوین برنامه جهادی احیای ۳ میلیون هکتار از اراضی بیابانی با رویکرد حفاظت از اراضی در ۱۱ استان بیابانی پس از تشکیل قرارگاه جهادی وزارت کشور خبر داد.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، وحید جعفریان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره فرایند قرارگاه جهادی احیای اراضی بیابانی ایران، افزود: ایران کشوری خشک و نیمه‌خشک است که در کمربند نواحی بیابانی واقع شده است. این نواحی در نیمکره‌شمالی از شمال‌غربی آفریقا تا شمال‌شرق چین امتداد دارد و تحت‌تأثیر پیامدهای ناشی از تغییر اقلیم همچون خشکسالی و وقوع رخدادهای حدی اقلیمی نظیر گرمای شدید و افزایش شدت و فراوانی تندبادها و فرسایش بادی قرار دارد.
وی افزود: رویکرد مدیریت پایدار سرزمین، محدوده مقابله با طوفان‌های ماسه و گرد و غبار را بسیار فراتر از مناطق غبارخیز دانسته و تمام عوامل انسانی- اکولوژیک را برای پیشگیری، مقابله، سازگاری و ارتقای تاب‌آوری مورد توجه قرار می‌دهد.
جعفریان تصریح کرد: سابقه فعالیت‌های مقابله با بیابان‌زایی توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری بیش از ۶ دهه قدمت دارد. این اقدامات پس از انقلاب و در قالب برنامه‌های جهاد سازندگی متحول شده و در سطوح وسیعی از مناطق بیابانی و تحت‌تأثیر فرسایش بادی اجرا شده است.
مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ایران گفت: سازمان منابع طبیعی کشور با همکاری قرارگاه جهادی وزارت کشور نسبت به تدوین برنامه جهادی احیای ۳ میلیون هکتار از اراضی بیابانی اقدام کرده است. رویکرد این طرح حفاظت از اراضی کشاورزی، مناطق مسکونی و حفظ زنجیره تولید و جلوگیری از مهاجرت روستاییان در مناطق محروم می‌باشد.
وی تاکید کرد: این طرح در ۱۱ استان بیابانی و یک هزار و ۶۴۵ سکونتگاه روستایی تهیه شده و مقرر است فعالیت‌های اجرایی با همکاری شورای روستا، دهیاران، بخشداران و فرمانداران تهیه شود و در کارگروه ملی مدیریت جامع حوزه آبخیز و شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی استان به تصویب برسد.
بحث و گفتگو