مشاور سابق نتانیاهو: حزب الله مستقیما در ایران آموزش دیده و مستقیما از ایران تسلیحات دریافت می کند

آویو بوشنسکی مشاور سابق رسانه ای و رئیس دفتر نخست وزیر بنیامین نتانیاهو: برد موشک های حزب الله بیشتر شده است و کلاهک ها سنگین تر.
Sputnik
اسپوتنیک مصاحبه خبرنگار آمریکایی با آویو بوشنسکی مشاور سابق رسانه ای و رئیس دفتر نخست وزیر بنیامین نتانیاهو را در اینجا می آورد.
تد رال: آیا می توانید دلیل تشکیل حکومت وحدت ملی در این زمان خاص را توضیح بدهید؟
آویو: اولاً حکومت وحدت ملی یا حکومت اضطراری که بهتر است آن را اینطور بنامیم زیرا اپوزیسیون هنوز به آن نپیوسته است. بنابراین ما آن را به عنوان ائتلاف اضطراری تعریف می کنیم. ما در سال 67 ائتلاف مشابهی تشکیل دادیم، پنج روز قبل از جنگ شش روزه در سال 1967.
این یک جنگ موفق بود. ایجاد دولت وحدت اجتناب ناپذیر است، چیزی است که، اول از همه، مردم اسرائیل لزوما به دلیل عملیاتی نیاز ندارند، بلکه بیشتر از نظر اخلاقی است که همه متحد شوند.
ما از اتحاد اخلاقی حرف می زنیم، از اصل ائتلاف حرف می زنیم، اما از آنجایی که با چالش های بسیار بسیار بزرگی روبرو خواهیم شد، چالش واقعی‌ای که هنوز با آن مواجه نشده ایم اما دارد در خانه ما را می‌زند، حزب الله در شمال در حال کوفتن در خانه های ماست.
ما نمی دانیم که حزب الله در چه زمانی حمله جدید خود به اسرائیل را آغاز خواهد کرد، زیرا همانطور که می دانیم، کار اصلی آنها این است که تجدید سلاح کرده و آماده ضربه زدن به اسرائیل برای گرفتن حق آن و یا تضعیف اسرائیل باشند.
برد موشک های آنها بیشتر شده است و کلاهک ها سنگین تر. و از برخی جنبه ها، حتی در مقایسه با حماس و جهاد، آموزش بهتری دیده اند، زیرا همه آنها مستقیما در ایران آموزش دیده و مستقیما از ایران تسلیحات دریافت می کنند.
گزارش و تحلیل
رویه ی شوم اسرائیل در حمله به خبرنگاران
بنابراین این یک چالش بسیار بزرگ که ما باید برای آن آماده شویم، زیرا اگر آنها به این جنگ بپیوندند، آنگاه یک جنگ واقعی در مقیاس بزرگ شروع خواهد شد.
چالش دوم این است که اگر و به احتمال زیاد که فقط مسئله زمان شروع عملیات زمینی در اینجا مطرح است، ارتش اسرائیل حمله زمینی را آغاز کند، به عبارت دیگر، نه فقط از هوا، بلکه از خشکی نیز عملایت خود را در غزه شروع کند، ارتش اسرائیل دچار تلفات بسیار سنگینی خواهد شد، زیراهمه ما می دانیم که غزه به یک تله مرگ و یا بهتر است بگوییم یک باتلاق بزرگ انفجاری تبدیل شده است.
و اما چالش سوم این است که اگرچه ما از حمایت عظیم متحدان غربی، کشورهای تحت رهبری رئیس جمهور بایدن برخورداریم، اما می دانیم که این حمایت ممکن است تحت شرایطی از دست برود و ما از آن محروم بشویم. در اینصورت، به تدریج کشورهای جهان شروع به محکوم کردن اسرائیل خواهند کرد و یا اسرائیل تحت فشار قرار خواهد گرفت تا درخواست جامعه جهانی برای تغییر روش ها و غیره و غیره را عملی سازد. به این دلیل برای اجرایی کردن عملیات برنامه ریزی شده و حفظ کشور ما نیاز به یک دولت وحدت داریم.
تد رال: آیا راهی برای اسراییل وجود دارد که بتواند از انتقاداتی که در گذشته دیده‌ایم، کم کند یا حتی از آن اجتناب کند؟ آنچه مثلا اکنون انجام می شود، قطع برق و قطع رسیدن آب و غذا و غیره به غزه که باعث انتقاد می شود. آیا راهی وجود دارد که بتوان وضعیت را در جهت انجام فقط عملیات نظامی سوق داد که در نظر جهانیان زیاده‌روی به نظر نمی‌رسد؟ یا این که شما نمی توانید هر دو را انجام دهید، کارگر نخواهد بود؟ اینطور که پیداست، شما نمی توانید این وضع را برای جهان خارج خوب جلوه دهید و آنچه را که می خواهید به انجام برسانید که به نظر می رسد حذف کامل دولت حماس باشد.
آویو: تعداد کشته شدگان طبق گفته حماس 1400 نفر است. تعداد کشته شدگان در یک حمله که حماس در جهاد در روز شنبه انجام داد تا کنون بیش از 1300 نفر بوده است. بنابراین اسرائیل از تمام جت ها استفاده می کند.
آری، شاید برخی شورشیان یا افرادی باشند که هیچ ارتباطی با درگیری نداشته باشند. اما ببینید، اگر اعداد را با هواپیماها، با بمبارانها، مقایسه کنید، آنچه که برای مردم غزه اکنون در حال وقوع است، در مقایسه با یک روز سلاخی و کشتار مردم در اسرائیل اصلا مهم نیست. اصلا اهمیتی ندارد که آنها چه کسانی هستند و به چه گروهی تعلق دارند و به چه دلیل موشک باران و بمباران می شوند، اصلا مهم نیست.
شما می دانید که پنتاگون، در کجا واقع است البته که می دانید، و از محل قرار داشتن کرملین هم آگاهید، حتی جایی را هم می دانید که مقر ارتش اسرائیل در مرکز تل آویو قرار دارد. حالا می دانید مقر شاخه مسلح حماس قرار دارد؟ زیر بیمارستان شفا.
آنها از شهروندان یا شاید افراد بی گناه، غیرنظامیان، به عنوان سپری برای نیروهای نظامی حماس استفاده می کنند. بنابراین ما می دانیم و متأسفانه با توجه به تجربه و همچنین زمانی که در دولت خدمت می کردم، شاهد آن بودیم.
اما در اینجا، ناگهان همه برمی گردند و می گویند ببین بچه ها باید تمامش کنید، بس است دیگر و غیره و غیره. می دانم که این روز متأسفانه فرا خواهد رسید و مردم نسبت به این موضوع بی تفاوت خواهند بود که چطور جهان غرب حماس و جهاد را یک سازمان تروریستی تعریف می کند.
رئیسی: ایران و عربستان باید به عنوان دو بازیگر کلیدی از ملت فلسطین حمایت کنند
این تشکیلات خودگردان فلسطین نیست، این جهاد و حماس هستند که از یک انگیزه مذهبی تحریف شده پیروی می کنند و ما متاسفانه، حتی در اسرائیل هم شاهد آن هستیم.
ما امکانات کار و تحصیل و داشتن یک زندگی خوب را برای آنها فراهم کردیم ولی آنها انگار از یک نوع دیگر هستند. آنها نمی خواهند مثل همه مردم عادی زندگی کنند. متأسفانه جهانیان این موضوع را درک نمی کنند. حتی درک آن برای ما که در کنار آنها زندگی می کنیم دشوار است. اما من می خواهم به کل جهان بگویم که اگر ما این پدیده را نابود نکنیم، اگر ما این پدیده را ریشه کن نسازیم، همانطور هم که رئیس جمهور بایدن هم به آن اشاره کرد، دستش به شما خواهد رسید، حال هر کجا که باشید، حتی اگر در سیاره دیگری باشید.
تد رال: بیائید فرض کنیم که شما موفق شدید آنچه برنامه ریزی کردید را به انجام برسانید، آنوقت چه خواهد شد؟ آیا دولت حماس را برکنار می کنید و تصمیم می گیرید دولتی را سرکار بگذارید که برای اسرائیل مساعدتر و راحت تر باشد؟ برخی آن را یک رژیم دست نشانده خواهند نامید.
منظورم این است که به ناچار به سناریویی مثل افغانستان ختم خواهد ‌شد که در آن ایالات متحده حامد کرزای را منصوب کرد با جانشینی به نام اشرف غنی. اما آنها هرگز محبوب نبودند، زیرا همه می دانستند که دست نشانده خارجی ها هستند. اینگونه سناریوها در هیچ کجا و هرگز نتیجه دلخواه ببار نیاورده است. و همانطور که همه دیدند، 20 سال بعد، آمریکا دوباره به همان نقطه اول شروع اجرایی شدن سناریوی خود برگشت، همان جایی که جنگ بزرگی را با طالبان آغاز کرده بود.
ترامپ: حماس در زمان ریاست جمهوری من حتی فکر حمله به اسرائیل را نمی کرد
آویو: حق با شماست. من فکر نمی کنم که هرگز شرایطی وجود نداشته که در آن کشور دیگری بتواند رهبری متفاوتی به خصوص با استفاده از جنگ تحمیلی را منصوب کند. و ما اسرائیلی ها به نوعی در اوایل دهه هشتاد و زمانی که عملیات لبنان را داشتیم سعی کردیم این کار را انجام دهیم. جایی که همه چیز به عنوان یک عملیات شروع شد و به دو جنگ مختلف در سال 84 ختم شد و اولی در سال 82 و سپس جنگ دوم لبنان و البته با تلاش برای پایان دادن به تهدیدها.
ماموریت آنها این است که توانایی حماس برای استفاده از قدرت آن را از بین ببرند یا به عبارت دیگر، مردم حماس دیگر سلاح حمل نکنند و دستشان از مهمات و غیره و غیره کوتاه شود. ما در مورد جنبه سیاسی صحبت نکردیم. ما در مورد جنبه دیپلماتیک صحبت نکردیم. اسرائیل قادر به تغییر رژیم نخواهد بود. امیدوارم شاید بشود با مداخله بین المللی، چیز متفاوتی در این مورد ایجاد کرد.
به این ترتیب، من فکر می کنم که نهایتا و تنها راه حل یا تنها نتیجه عملیات کنونی باید پایان دادن به توانایی نظامی آنها باشد. از نظر سیاسی، من فکر نمی‌کنم که بتوانیم کاری انجام بدهیم، و یا هرگونه تغییر یا پیشرفتی ایجاد کنیم.
بحث و گفتگو