گزارش و تحلیل

جوسازی های رسانه ای ریشه ی فضای ایجاد شده علیه مهاجران افغان + ویدئو

کنعانی: احتمال ورود مهاجرین جدید پس از زلزله در افغانستان را بررسی نکردیم.
Sputnik
جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست که پذیرای خیل عظیمی از مهاجران افغانستان در خاک خود است، این در حالی است که اکنون فضای اجتماعی ایران تا حدی علیه مهاجران افغان شده و مقامات ایرانی ریشه ی این موضوع را در جوسازی‌های رسانه ای میدانند.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
موضوع بحران و معضلی که متاسفانه عزیزان ما، برادران و خواهران ما، شهروندان عزیز افغانستان با آن مواجه هستند، یعنی معضل آوارگی و بی‌ خانمانی نتیجه بیش از ۴۵سال تجاوز خارجی علیه افغانستان است و شرایطی که ایجاد شده باعث مهاجرت میلیون‌ها افغان از کشور خود شده و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور همسایه این موضوع را درک می‌کند.
بحث حضور شهروندان و اتباع افغانستان مورد توجه دستگاه ‌های مختلف و جمهوری اسلامی ایران بوده، از لحاظ انسانی ما متوجه شرایط خواهران و برادران خود هستیم، در حوزه های بین المللی نیز همواره تلاش کردیم موضوع توجه به مهاجران افغان و حقوق آنها و حمایت قانونی از آنها انجام شود.
هر نشستی که جمهوری اسلامی ایران در بحث افغانستان در آن حضور پیدا می‌کند این موضوعات به طور جدی مطرح می‌شود، در عین حال متاسفانه ضمن اهتمام و درک ما در خصوص ابعاد امنیتی موضوع، یک روند تبلیغاتی در فضاهای مجازی و شبکه‌های رسانه ای شاهد هستیم که در صدد بحران آفرینی و ایجاد نگرانی‌های غیر ضروری و و تخریب روابط میان دو ملت ایران و افغانستان هستند.
آمار جان باخته‌گان زلزله روز گذشته افغانستان
مطالب، فیلم‌ها و حتی کلیپ‌های دیده می‌شود که عموماً ریشه‌های واقعی و درستی ندارد، بنابراین برداشت می‌کنیم که طرف‌هایی تلاش می‌کنند تا بحران‌هایی را میان دو طرف ایجاد کنند.
وی افزود: زلزله افغانستان حادثه تلخ و جانگدازی است و لازم می‌دانم تا بار دیگر به ملت افغانستان تسلیت بگویم و با آن عزیزان ابراز همدردی کنم، امیدوارم عملیات امداد و نجات با سرعت بیشتری کامل شود، برای مجروحان این حادثه تلخ نیز شفای عاجل آرزو می‌کنم.
ما از ابتدایی که در جریان این تحول تلخ به ویژه در ولایت هرات قرار گرفتیم، موضوع را دنبال کردیم و سفارت و سرکنسولگری ما در افغانستان اطلاعاتی را ارسال کردند و هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تجهیزاتی را ارسال کردند و تیم‌های امداد و نجات با هماهنگی با دولت سرپرستی افغانستان در منطقه حضور دارند و دیشب نیز وزیر امور خارجه ایران آخرین وضعیت را از افغانستان پیگیری کرد.
ما به طور عام در ارتباط با افغانستان رایزنی‌های خود را در رابطه با موضوعات انسانی با طرف‌های زیربط داریم و هنوز برای موضوع احتمال ورود مهاجران جدید افغانستان بواسطه ی این زلزله بررسی انجام نشده چرا که این یک احتمال است.
بحث و گفتگو