روسیه و ترکیه به توافقی در زمینه معامله غلات دست یافتند

وزارت امور خارجه روسیه خبر داد که روسیه و ترکیه به یک توافق اصولی در مورد تامین غلات دست یافتند.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه خبر داد که روسیه و ترکیه به یک توافق اصولی در مورد تامین 1 میلیون تن غلات دست یافتند و کار با جزئیات فنی به زودی آغاز می شود.
معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود: همه توافقات اصلی حاصل شده است. ما انتظار داریم که در آینده نزدیک با همه طرف‌ها تماس‌های کاری برقرار کنیم تا تمام جنبه‌های فنی طرح برای چنین تجهیزاتی را بررسی کنیم.
وی تصریح کرد: یک سری مسائل باید در نظر گرفته شود. اینها تدارکات، امور مالی و موارد دیگر، مسیرها، کشورهای مقصد، میزان غلات هستند.
وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که ما برای برقراری تماس های کاری در زمینه تامین غلات به ترکیه با کمک قطر در نزدیک ترین زمان حساب می کنیم.
پوتین غرب را به تقلب در معامله غلات متهم کرد
ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای جمهور روسیه و ترکیه دوشنبه گذشته در سوچی دیدار کردند. این اولین ملاقات شخصی آنها پس از تقریبا یک سال وقفه بود. سران کشورها در مورد وضعیت پیرامون معامله غلات و سایر موضوعات گفتگو کردند. پوتین گفت که ظرف چند هفته روسیه عرضه غلات رایگان به شش کشور آفریقایی را آغاز خواهد کرد. اردوغان خاطرنشان کرد که آنکارا آماده کمک به فرآوری غلات روسیه برای ارسال بیشتر به کشورهای نیازمند است و امیدوار است اقدامات مشترکی برای تحویل غذا به کشورهای آفریقایی انجام شود.
پوتین همچنین روز دوشنبه گفت که فدراسیون روسیه آماده احیای معامله غلات خواهد بود و این کار را به محض تحقق تمام توافقات ثابت انجام خواهد داد. رئیس جمهور فدراسیون روسیه خاطرنشان کرد که روسیه به نوبه خود با وجود همه موانع، قصد دارد به صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی ادامه دهد، به ثبات قیمت ها و بهبود وضعیت در بخش کشاورزی جهانی کمک کند.
قرارداد غلات در 18 ژوئیه متوقف شد، روسیه مخالفت خود را با تمدید آن به ترکیه، اوکراین و سازمان ملل اعلام کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پیش از این خاطرنشان کرده بود که با وجود تلاش‌های سازمان ملل، مفاد توافق با روسیه عملی نشد، زیرا کشورهای غربی به وعده‌های خود عمل نمی‌کردند. پوتین بارها خاطرنشان کرده است که غرب بیشتر غلات اوکراین را به کشورهای خود صادر می کند و هدف اصلی این معامله یعنی تامین غلات به کشورهای نیازمند از جمله کشورهای آفریقایی، هرگز محقق نشد.
بحث و گفتگو