عملیات ویژه روسیه در اوکراین

آموزش خلبانان اوکراینی در کجا ادامه خواهد یافت؟

ابتدا برنامه ریزی شده بود که کشورهای اروپایی، خلبانان اوکراینی را آموزش دهند.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، ایالات متحده تصمیم گرفته است خودش خلبانان اوکراینی را آموزش دهد تا با جنگنده های " اف-16" پرواز کنند. آموزش آنها در ماه سپتامبر آغاز خواهد شد.
ابتدا برنامه ریزی شده بود که کشورهای اروپایی خلبانان اوکراینی را آموزش دهند و در صورت اتمام برنامه آموزشی، ایالات متحده نیز به آن ها ملحق شود.
انتظار می رود این تصمیم همزمان با روز استقلال اوکراین اعلام شود. هنوز مشخص نیست که آیا ایالات متحده خلبانانی را که قرار بود در اروپا آموزش ببینند، خواهد پذیرفت و یا یک گروه دیگر را.
پیش از این، فایننشال تایمز گزارش داده بود که ائتلافی متشکل از 11 کشور آموزش خلبانان اوکراینی را برای پرواز با F-16 در ماه اوت آغاز خواهند کرد. به گفته رئیس وزارت دفاع اوکراین، این ائتلاف شامل دانمارک، هلند، بلژیک، کانادا، لوکزامبورگ، نروژ، لهستان، پرتغال، رومانی، سوئد و بریتانیا است.
شان بل، کارشناس نظامی بریتانیایی در مصاحبه با رادیو تایمز اعلام کرد که هواپیماهای اف-16 قدیمی به اوکراین تحویل داده می شود.
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
خلبان اوکراینی آموزش دیده توسط آمریکا در یکی از اولین نبردها کشته شد + عکس
وی در ادامه افزود: "من خودم در دهه 90 با اف-16 دانمارکی پرواز کردم. اینها هواپیماهای خوبی هستند، اما دیگر قدیمی شده اند. دانمارکی ها قصد داشتند در اواسط سال آینده آنها را از خدمت خارج کنند. مانند هر خودروی قدیمی، این جنگنده ها کمتر قابل اعتماد خواهند بود".
این تحلیلگر همچنین یادآور شد که خلبانان غربی هواپیماهای اف-16را در منطقه جنگی اوکراین هدایت نخواهند کرد، زیرا این امر منجر به تشدید درگیری با روسیه خواهد شدمی شود.
جمعه گذشته یکی از مقامات ارشد کاخ سفید گفت که ایالات متحده تصمیم گرفته است با انتقال اف-16 از دانمارک و هلند به اوکراین موافقت کند. به گفته وی، مقامات کی‌یف پس از اتمام دوره آموزشی خلبانان نیروهای مسلح اوکراین، آنها را از کشورهای ثالث دریافت خواهند کرد.
گفتنی است، پیشتر، یاکوب المان جنسن، وزیر دفاع دانمارک بیان کرد که اوکراین می‌تواند از جنگنده‌های F-16ساخت آمریکا فقط در خاک خود استفاده کند.
وی در ادامه افزود: " ما فقط به شرطی تسلیحات را اهدا می کنیم که برای بیرون راندن دشمن از خاک اوکراین استفاده شود و نه فراتر از خاک اوکراین.
این قانون در مورد همه انواع سلاح های ارائه شده توسط ناتو، اعم از تانک، جنگنده یا هر چیز دیگری اعمال می شود".
دانمارک در مجموع ۱۹ فروند هواپیما عرضه خواهد کرد. هلند در مجموع 42 فروند "اف -16" دارد، اما باید در رابطه با انتقال تمام جنگنده ها به اوکراین و یا بخشی از آن‌ها تصمیمگیری شود.
بحث و گفتگو