گزارش و تحلیل

روز جهانی مسجد با مساجد ایران

دنیس مایکل ولیم روهان شهروند اسرائیلی در ساعت هفت صبح روز ۲۱ آگوست سال ۱۹۶۹ مسجدالاقصی را به آتش کشید، در نتیجه این اقدام، ۱۵۰۰ متر مربع از فضای این مسجد تاریخی که یک سوم آن محسوب میشود، از بین رفت و منبر تاریخی مسجد منتسب به سلطان ناصر صلاح‌الدین یوسف بن ایوب که مربوط به سال ۵۸۳ هجری بود، در آتش سوخت و محراب زکریا و گنبد داخلی این مسجد آسیب دید.
Sputnik
عاملی به آتش کشیدن مسجد الاقصی پس از محاکمه در اسرائیل بدلیل عدم سلامت روانی به استرالیا بازگردانده شد تا در کنار خانواده اش درمان شود.
این در حالی است که کماکان قرآن سوزی در کشورهای اروپایی به عنوان یکی دیگر از نمادهای هتک حرمت به مقدسات مسلمانان انجام می‌شود و شاید هنوز مسیری طولانی برای بشر تا معنای واقعی احترام به عقاید باقی مانده باشد.
مسجد جامع اصفهان
در اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی تهران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران به این اجلاس پیشنهاد کرد تا سالگرد آتش زدن مسجدالاقصی توسط اسرائیل به عنوان روز جهانی مساجد تعیین شود که مورد پذیرش قرار گرفت.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه گفت:
جایگاه مسجد الاقصی به عنوان قبله اول مسلمین، در کنار مسجد النبی و مسجدالحرام از جایگاه ویژه و اهمیت بالایی برخوردار است و جهان اسلام هیچ گونه تعرض و تعدی به آن را بر نمی‌تابد.
روز جهانی مسجد پیش از آنکه روزی برای یادآوری خاطره آتش سوزی مسجد الاقصی باشد روزی برای گرامی‌ داشت مسجد به عنوان عبادتگاه برای بیش از دو میلیارد انسان در جهان است.
ایران به عنوان یک کشور اسلامی مساجد بارز و قابل توجهی از لحاظ معماری و جلوه‌ های بصری را در خود جای داده، مساجدی که از حیث قدمت و نوع ساخت ویژه اند و جلوه بارزی از هنر معماری اسلامی در ایران را نشان می‌دهند.
مسجد نصیر الملک شیراز
پس از ورود اسلام به ایران در سه قرن نخست حکومت اسلام در ایران مساجد با سادگی به شیوه معماری ساسانی ساخته می‌شدند اما رفته رفته تزیینات به معماری اسلامی و به ویژه مساجد اضافه شد امروز مساجدی با کاشی کاری مقرنس کاری ری و شیشه کاری‌های خاص و ویژه در ایران می‌بینیم که از لحاظ معماری جز به جز تزیینات این مساجد مفهومی طراحی شده و هر یک نشان دهنده ویژگی خاصی از اسلام است.
تمامی نقوش و اجزای مساجد به صورت متحدالمرکز طراحی می‌شود که نشان دهنده وحدانیت الله در اسلام است و تمامی نقوشی که به صورت طرح‌های اسلیمی در تزئینات قرار گرفتند، در یک حرکت دایره وار قابل مهار شدن در دایره‌ اند و این دوایر نامرئی به مفهوم، روح ویا پهنه بی‌انتها ی معنا همواره در نقوش مساجد ایران حضور دارند و بیانگر ماهیت معنوی هستند.
پس از سال‌ها کماکان در ایران مساجد به عنوان بنا های عبادتگاهی ساخته می‌شوند و تغییر حکومت‌ ها تا کنون در ایران نتوانسته است تا جلوی ساخت مساجد را بگیرد.
1 / 6

مسجد جامع ساوه

2 / 6

مسجد گنجعلی خان ایران

3 / 6

مسجد جامع افین زیرکوه

4 / 6

مسجد جامع سجاس زنجان

5 / 6

مسجد جامع ساری

6 / 6

مسجد مطلب خان

بحث و گفتگو