نخستین روز از نمایشگاه نظامی "آرمیا 2023" چگونه گذشت؟ + تصاویر

هزاران شرکت کننده از سراسر جهان، ده ها هزار سلاح و تجهیزات نظامی و قراردادهایی به ارزش میلیاردها دلار؛ نهمین نمایشگاه فنی- نظامی "آرمیا 2023" در پارک "پاتریوت" نزدیک مسکو افتتاح شد. امسال، صنایع دفاعی روسیه تجهیزات جدیدی را به نمایش می گذارد که بر اساس تجربه عملیات ویژه نظامی این کشور تولید شده اند.
Sputnik
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه در پیام ویدئویی خود به شرکت کنندگان نمایشگاه نظامی "آرمیا 2023" که در حومه مسکو شروع به کار کرد، گفت:" روسیه برای تعمیق مشارکت فنی برابر و همکاری های نظامی-فنی با سایر کشورها و با هر کشوری که از منافع ملی و مسیر مستقل توسعه خود دفاع می کند و ایجاد یک سیستم امنیتی برابر و غیرقابل تقسیم را مهم می داند، آمادگی دارد".
وی با اشاره به جایگاه این همایش در سطح جهان در حوزه نظامی گفت:" امسال حدود 1500 شرکت روسی بیش از 28500 نمونه از تجهیزات خود را در این همایش به نمایش گذاشته اند. امسال برنامه تجاری این همایش متشکل از 250 رویداد به تنوع بخشی به مجتمع های نظامی-صنعتی و توسعه فناوری های هوش مصنوعی اختصاص دارد".

رئیس جمهور روسیه با ابراز خرسندی از افزایش حضور شرکت های خارجی در این نمایشگاه نسبت به سالهای گذشته افزود:" روسیه حرفهای بسیاری در حوزه های مختلف نظامی برای گفتن دارد. سال به سال، ما بازار رو به رشدی برای محصولاتی داریم که از فناوری های هوش مصنوعی استفاده می کنند".

همچنین وزیر دفاع روسیه، سرگئی شایگو در بازدید از این نمایشگاه گفت:" در شرایط واقعی، سلاح های ما قابلیت اطمینان و کارایی خود را نشان می دهند. در همان زمان، فناوری غربی که به طور گسترده تبلیغ می شد، در واقعیت پر از عیب و نقص بود. شما می توانید این موضوع را با مشاهده تجهیزات به غنیمت گرفته شده در این نمایشگاه متوجه شوید".
وی تاکید کرد، شرکت‌ها و سازمان‌های تحقیقاتی روسیه در چارچوب آرمیا 2023، همراه با تحولات در چارچوب دستور دفاع دولتی، با پروژه‌هایی که به ابتکار خودشان انجام می‌شوند، معرفی خواهند شد.

زره بیشتر

باران صبحگاهی تغییراتی را در برنامه ایجاد کرد: مراسم افتتاحیه رسمی، برخلاف سال های گذشته، در داخل سالن برگزار شد، و نه در میدان مرکزی مرکز نمایشگاهی و همایش های پاتریوت.
اما تا ساعت 13:00 به وقت محلی باران قطع شد و بازدیدکنندگان برای دیدن نمایشگاه فضای باز، جایی که انواع تجهیزات نظامی نیروهای مسلح مستقر شده بودند، حضور پیدا کردند. امسال، غرفه‌های متعددی با پرتره‌هایی از قهرمانان عملیات نظامی ویژه روسیه و شرحی از دلاوری های آنها در نمایشگاه حضور داشتند.
در سمت چپ ورودی اصلی خودروهای زرهی سنگین قرار دارند. تانک های T-90M، T-72B3، T-80BVM، T-64M، و همچنین خودروهای رزمی پیاده نظام BMP-3 و BMP-2 "Berezhok" در یک ردیف قرار گرفتند. اکثر آنها مجهز به کیت های استتار "کیپ" هستند که این خودروها را نه تنها از چشم دشمن، بلکه از دستگاه های نظارتی نیز پنهان می کند.
پوتین: روسیه آماده تعمیق همکاری‌های فنی - نظامی با همه کشورهای آزاده است
کاپیتان "سرگئی ایوانوف" در این خصوص گفت: "این کیت ها قبلاً در نبردها آزمایش شده اند و بهترین در نوع خود هستند." دید کاهش می یابد و این موضوع به نوبه خود موجب حفظ بهتر جان می شود".
خودروهای Tigr-M و KamAZ-53501 که با ورق های فولادی روکش شده اند می توانند در برابر گلوله 7.62 میلی متری و انفجار نزدیک گلوله توپ مقاومت کنند. این مورد موضوع بسیار مهمی است، زیرا پیش از همه، این خودروهای نفربر هستند که مورد حمله قرار می گیرند.
از پهپادهای کامیکازه که قادر به هدف قرار دادن مناطق آسیب‌پذیر هستند، ده‌ها "مسدود کننده" مختلف وجود دارد که ارتباط بین پهپاد و اپراتور را مختل می‌کند. یکی از امیدوارکننده‌ترین آنها مجتمع مدولار "تریتون" است که کانال‌های کنترل و انتقال داده پهپادهایFPV را در چهار باند مسدود می‌کند.

برای بلند مدت

البته محصولاتی بودند که هنوز وارد مرحله تولید انبوه نشده اند؛ تانک تی-14 آرماتا، نفربر زرهی B-10 و خودروی جنگی پیاده نظام B-11 بر روی سکوی کورگانتس-25 و نفربر زرهی بومرنگ. با این حال، پیشتر از آنها رونمایی شده بود. اما "مالوا" - اولین هویتزر 152 میلی متری چرخدار در روسیه برای نخستین بار رونمایی می شود.
چنین پایه ای چندین مزیت جدی به اسلحه می دهد. این وسیله نقلیه می تواند به سرعت در موقعیت خود بچرخد و پس از چندین بار رگبار، بدون انتظار برای "پاسخ" حرکت کند.
ارزیابی جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران از حضور ایران در همایش "ارمیا 2023"
این اسلحه یک هویتزر تفنگدار 2A64 با طول لوله 47 کالیبر مانند اسلحه های خودکششی کاترپیلار Msta-S است. با توجه به رد برج و رزرو، بسیار سبک تر است (32 تن). این امر تحویل توسط هواپیماهای ترابری نظامی را ساده می کند. این توپ "همه چیزخوار" تمام برد گلوله های 152 میلی متری را تا برد 25 کیلومتر شلیک می کند.
نوآوری دیگر خودروی زرهی T-16 در پلتفرم آرماتا است. چنین خودروهایی در ارتش بسیار ارزشمند هستند. آنها به شما اجازه می دهند تجهیزات خراب را به عقب بکشید، تعمیر کنید و به نبرد بازگردانید.
سرگرد یوری ایولیف توضیح می دهد: "T-16 منحصر به فرد است، این یک کامپیوتر متحرک است." خدمه سه نفره تصویری را از دوربین های اطراف روی نمایشگرهای ویژه دریافت می کنند. لازم نیست برای پهلوگیری با یک تانک خراب به بیرون بروید. علاوه بر این، سیستم حفاظت در برابر مین هایی که به تغییرات میدان الکترومغناطیسی پاسخ می دهند و همچنین واحدهای حفاظت دینامیکی نیز وجود دارد.

نوآوری های بدون سرنشین

درگیری اوکراین اولین درگیری در تاریخ بود که در آن هواپیماهای بدون سرنشین به طور انبوه مورد استفاده قرار گرفتند. پایه های مجهز به پهپاد شاید از همه بیشتر باشد. ده ها شرکت تولیدی وجود دارد.
راه حل های اصلی وجود دارد. مثلاً شناسایی پهپاد Supercam SX300H از گروه شرکت‌های "سیستم‌های بدون سرنشین"، که ترکیبی از مزایای هواپیما و هلیکوپتر است. به طور کلی، بال و پره با هم دارد. اپراتور می تواند دستور دهد در هوا شناور شود، و سپس به سرعت موقعیت خود را "مانند یک هواپیما" تغییر دهد. "سوپر کم" در حال حاضر به میزان محدودی در خط مقدم استفاده می شود.
چندرسانه ای
همایش بین المللی نظامی- فناوری "آرمیا 2023"
و "Gryphon-61T" در واقع یک پلت فرم چند منظوره است که می تواند تا هفت روز در یک مکان آویزان شود. منبع تغذیه و انتقال اطلاعات به وسیله کابل است. یک چیز ضروری برای شناسایی و نظارت بر وضعیت. علاوه بر این، نمی توان از یک پهپاد که به طور فیزیکی به زمین بسته شده است، با جنگ الکترونیک فرار کرد.
پهپادهای معروف لانست کامیکازه که تاکنون حدود 500 هدف را منهدم کرده اند نیز ارائه شدهن اند. شرکت Zala قول داده که به زودی نسخه جدیدی را به نمایش بگذارد که بر اساس اصل swarm عمل می کند. این امکان وجود دارد که در نمایشگاه بعدی آرمیا این اتفاق بیفتد.
بحث و گفتگو