گزارش و تحلیل

امیرعبداللهیان: دوره نظم مبتنی بر جنگ پایان یافته

امروز دوشنبه دوم‌ مرداد ماه، حسین امير عبداللهيان، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ایران میزبان آرارات ميرزويان، وزير امور خارجه ارمنستان در تهران بود.
Sputnik
وزیر امور خارجه ارمنستان امروز همچنین با رئیس جمهور ایران دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران، حسین امير عبداللهيان، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه ی مطبوعاتی خود گفت: با کشورهای قفقاز جنوبی پیوندهای تاریخی و تمدنی داریم، قفقاز جنوبی در سیاست همسایگی ایران از اهمیت خاصی برخوردار است.
از تقویت مناسبات دوستانه بین کشورهای این منطقه استقبال می‌کنیم و در این راستا از پیشرفت گفتگوهای صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان استقبال می‌کنیم، جمهوری اسلامی ایران فعالانه در مسیر گفتگو و تمرکز بر صلح در منطقه قفقاز قدم برمی‌دارد.
دیدارهای دوجانبه‌ای که با وزرای امور خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان داشتیم نشان دهنده تلاش تهران بر منطقه قفقاز و اهمیت صلح و امنیت پایدار برای ما در این منطقه است، باور داریم قفقاز نباید، میدان منازعه و کشمکش بین قدرت‌ها شود و تبدیل شدن قفقاز به میدان رقابت بین قدرت‌ها صلح را در منطقه ما به تاخیر می‌اندازد و چالشی جدی به وجود می‌آورد.
وی افزود: ما پیرامون مذاکرات صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان امروز گفتگو کردیم و معتقد هستیم که دوره نظم مبتنی بر جنگ پایان یافته و اکنون زمان آن است که یک نظم مبتنی بر صلح در منطقه قفقاز مستقر شود، صلح جامع و پایدار به شکلی است که زمینه ‌های بروز جنگ و درگیری را از بین ببرد، ما معتقدیم هرگونه مذاکره باید در فضایی متوازن و همراه با رضایت و اختیار طرفین انجام شود و نتایجی ملموس در راستای واقعیت ‌های منطقه و منافع طرفین در پی داشته باشد.
متاسفانه برخی کنشگران خارجی به دنبال سوء استفاده از منطقه قفقاز هستند، ما از فرمت و ساز و کار گفتگوهای موسوم به ۳+۳ استقبال میکنیم.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر اهمیت مسیرهای مواصلاتی منطقه برای ایران بیان کرد:
امروز همچنین در خصوص موضوع کریدورهای موجود در منطقه، ظرفیت‌های ترانزیتی و ضرورت رفع موانع مواصلاتی و عدم ایجاد مانع در کریدورهای سنتی و تاریخی دو کشور گفتگو کردیم؛ تهران و ایروان بر اهمیت مسیرهای ترانزیتی تاکید ویژه دارند، در گفتگوهای امروز به همکارم توضیح دادم که در دیدار با رئیس جمهور آذربایجان از آقای علی اف شنیدیم که موضوع کریدور زنگزور در راستای رفع موانع از سوی ایشان مطرح شد و آقای علی اف اطمینان دادند که به دنبال ایجاد کریدور و بستن مسیر های مواصلاتی و تاریخی موجود بین ایران و ارمنستان نبوده و نیستند، ما توضیح دادیم که حتی در بحرانی‌ترین شرایط ایران مسیر آذربایجان به نخجوان را مسدود نکرده.
دیدار وزرای خارجه ایران و ارمنستان در تهران+عکس
وی افزود: در خصوص مناسبات دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان گفتگو و تبادل نظر کردیم و راه‌های توسعه و تعمیق روابط دوجانبه و اجرایی ‌سازی پروژه‌های تعریف شده همکاری بین دو کشور را در زمینه‌های مختلف مورد بررسی قرار دادیم.
ما در راه رسیدن به تبادل تجاری یک میلیارد دلار و افزایش آن ۳ میلیارد دلار هستیم و حضور وزیر امور خارجه ارمنستان با هدف اصلی در موضوع مناسبات دوجانبه شکل گرفته و ما پیگیر جدی توافقات شکل گرفته میان روسای جمهور دو کشور هستیم.
ما به همکاری‌های خود در حوزه تهاتر گاز با برق ادامه می‌دهیم و اتمام پروژه خط سوم انتقال برق از ایران به ارمنستان در دستور کار ما قرار دارد و همکاری‌های خوبی در زمینه توسعه شرکت‌های دانش بنیان میان ما در جریان است.
آرارات ميرزويان، وزير امور خارجه ارمنستان، نیز گفت:
برای ارمنستان روابط با جمهوری اسلامی ایران از اهمیت خاصی برخوردار است اینگونه مراودات بلند پایه چشم انداز خوبی برای روابط دو طرف در پی دارد، ایران برای ما همواره دوستی منحصر به فرد بوده و باقی خواهد ماند، محور گفتگوهای امروز ما بحث اجرایی و عملیاتی نمودن توافقات قبلی در حوزه‌های تجاری، تکنولوژی، انرژی و سایر حوزه ‌ها می‌باشد.
دستاورد های حوزه حمل و نقل و ترانزیت برای ما اهمیت بسیاری دارد و کریدور شمال_جنوب موارد، مواصلاتی و ارتباطی موجود در ایران و ارمنستان برای دو طرف حائز اهمیت است.
از دیگر مواردی که امروز مورد گفتگوی ما قرار گرفت مسائل امنیتی قفقاز جنوبی بود، متاسفانه جمهوری آذربایجان اکنون به جای گفتگو با مردم قره باغ ، سیاست پاکسازی قومی را پی گرفته و اکنون بیش از ۷ ماه متمادی راه دسترسی قره باغ به جهان مسدود شده و امکان انتقال بیماران و غذارسانی به این منطقه کاملاً از بین رفته، لازم دارم تاکید کنم ارمنستان از بازیگران مسئول و علاقه‌مند به برقراری صلح در قفقاز جنوبی است و ارمنستان علاقه شدیدی به رفع انسداد زیرساخت‌ها دارد.
بحث و گفتگو