موشک های SCALP چیست و چگونه می تواند بر ضد حملات اوکراین تأثیر بگذارد؟

کارشناس نظامی روسی: تصمیم امانوئل ماکرون برای ارائه موشک های کروز دوربرد SCALP به اوکراین، با توجه به تجربه ای که ارتش روسیه در هنگام خنثی کردن مشابه این سلاح به نام "سایه طوفان" به دست آورد، بر وضعیت موجود تأثیری نخواهد گذاشت.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، در جریان نشست سران ناتو در ویلنیوس، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور آمریکا متعهد شد که ده ها موشک دوربرد SCALP به اوکراین ارائه کند.
تفاوت بین SCALP و Storm Shadow چیست؟
موشک SCALP-EG نامی فرانسوی برای "Storm Shadow" است، یک سلاح تهاجمی عمیق و برد بلند و متعارف با پرتاب هوایی که توسط سازنده موشک چندملیتی اروپایی MBDA تولید شده است.
یوری کنتوف، کارشناس نظامی روسیه به اسپوتنیک گفت: موشک SCALP فرانسوی در واقع توسعه مشترک بریتانیا و فرانسه است. و بنابراین بسیاری از جنبه های مربوط به تولید و استفاده از این موشک ها یکپارچه شده است. به صورت تصویری می توان گفت که موشک SCALP آنالوگ بریتانیایی Storm Shadow است.
برد موشک SCALP/Storm Shadow چقدر است؟
موشک SCALP با یک توربوجت با سرعت 0.8 ماخ (987.8 کیلومتر در ساعت) نیرو می گیرد. وزن آن 1300 کیلوگرم است که شامل یک کلاهک معمولی 450 کیلوگرمی است. طول و قطر این سلاح به ترتیب 5.10 متر و 0.166 متر و طول بال آن 3 متر است. هزینه هر واحد موشک تقریباً 3.19 میلیون دلار است.
موشک‌های ‌SCALP و Storm Shadow چگونه عمل می کنند؟
موشک SCALP یک موشک "آتش و فراموش" است، به این معنی که قبل از پرتاب برنامه ریزی شده است. پس از پرتاب، موشک قابل کنترل نیست: مسیر خود را به صورت نیمه خودمختار دنبال می کند. نزدیک به هدف خود، سلاح به ارتفاع بالاتری صعود می کند تا شانس نفوذ به هدف را به حداکثر برساند.
کنوتوف گفت: اگر درخصوص استفاده رزمی از این موشک‌های کروز صحبت می‌کنیم، نباید فراموش کنیم که این یک سلاح با دقت بالا است. کلاهک [موشک] بیش از 400 کیلوگرم وزن دارد و کاملاً قدرتمند است. انواع سوراخ کننده بتن با یک میله خاص با مقاومت بالا در داخل موشک وجود دارد. همراه با مواد منفجره، امکان سوراخ کردن سقف های بتنی تا ضخامت 1.5 متر را فراهم می کند. و از همه مهمتر اینکه دقت اصابت این موشک ها بسیار بالاست.
موشک‌های ‌SCALP و Storm Shadow چگونه حمل می شوند؟
این سلاح را می توان با هواپیماهای تورنادو GR4، تورنادو IDS ایتالیا، یوروفایتر تایفون، داسو میراژ 2000 و داسو رافال حمل کرد. بریتانیا، فرانسه و ایتالیا از آن در حملات خلیج فارس، عراق و لیبی استفاده کردند.
درخصوص اوکراین، قبلاً گزارش شده بود که نیروی هوایی این کشور از Su-24 - یک بمب‌افکن تاکتیکی مافوق صوت که در اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده است را برای پرتاب سلاح فرانسوی-بریتانیایی استفاده خواهد کرد.
آیا روسیه می تواند موشک های SCALP و Storm Shadow را رهگیری کند؟
به گفته کنوتوف، شناسایی این موشک به دلیل سطح مقطع راداری بسیار کوچک (RCS) بسیار دشوار است. او گفت: "Storm Shadow دارای سطح مقطع راداری 0.01 تا 0.03 متر مربع است که بسیار کوچک است.
کنوتوف تاکید کرد، با این وجود، پدافند هوایی روسیه قادر به شناسایی و انهدام موشک های کروز Storm Shadow/SCALP است. وزارت دفاع بارها از رهگیری موشک های دوربرد رادار گریز فرانسوی-انگلیسی خبر داده است.
فرانسه چند SCALP به اوکراین می فرستد؟
کنوتوف گفت: "اگر ما درخصوص 50 موشک صحبت می کنیم (...) باید در نظر داشت که ممکن است بیش از 50 موشک باشد. "این ممکن است نشت اطلاعاتی باشد که برای رسانه ها سازماندهی شده است. البته آنها نقش خاصی را ایفا می کنند، زیرا اکنون بلوک ناتو در تلاش است به رژیم کی یف کمک کند تا به نوعی خط دفاعی ما را بشکند."
آیا SCALP تفاوتی در میدان نبرد اوکراین ایجاد خواهد کرد؟
به گفته این کارشناس، ناتو در حال ارسال موشک های دوربرد برای حمله به پرسنل، مهمات، تجهیزات و پست های فرماندهی روسیه است که در حال حاضر در فاصله بیش از 100 کیلومتری از خط مقدم قرار دارند.
کنوتوف در پایان گفت: "اما بحرانی نیست و حداکثر چیزی که می‌تواند تأثیر بگذارد، زمان‌بندی مأموریت‌های رزمی است که واحدهای [نظامی] روسیه با آن‌ها روبرو هستند".
بحث و گفتگو