مسکو: خارج کردن مقدسات از اوکراین نمونه ای از روند جنایتکارانه کی یف است

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که نیات مقامات اوکراین برای حذف مقدسات ارتدوکس از اوکراین نمونه دیگری از "سیر جنایتکارانه" رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی است. ارتش روسیه هر کاری انجام می دهد تا از نقض تعهدات روسیه تحت کنوانسیون یونسکو برای حفاظت از اموال فرهنگی جلوگیری کند.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، پیشتر در بیانیه ای از سوی سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه، گزارش شده بود که مقامات اوکراین با یونسکو بر سر صدور مقدسات مسیحی لاورای کیف پچرسک به موزه های اروپا به توافق رسیده اند.
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه گفت:" همانطور که از گزارش منتشره توسط سرویس اطلاعات خارجی روسیه مشخص شد، مقامات کی یف با حمایت حامیان غربی خود در حال آماده سازی عملیاتی برای جابجایی مقدسات مسیحی لاورای کیف- پچرسک به خارج از کشور هستند. چنین اقدام آشکار، نمونه دیگری از روند جنایتکارانه ولودیمیر زلنسکی برای از بین بردن پایه های سنتی جامعه اوکراین و تضعیف پیوندهای معنوی چند صد ساله مشترک مردم ما است".
زاخارووا اضافه کرد:" برخلاف شبه نظامیان نیروهای مسلح اوکراین که به طور سیستماتیک از اماکن مذهبی و فرهنگی برای مقاصد نظامی استفاده می کنند، نیروهای مسلح روسیه تمام اقدامات ممکن را برای جلوگیری از نقض تعهدات کشورمان تحت کنوانسیون 1954 یونسکو برای حفاظت از اماکن و اموال فرهنگی انجام می دهند".
این دیپلمات خاطرنشان کرد که آزار و اذیت رژیم کی یف علیه روحانیون، راهبان و کلیسای ارتدکس رسمی اوکراین یکی از موضوعات مهم گفتگوهای منظم بین مسکو و رهبری دبیرخانه یونسکو است. وی ادامه داد: "به دنبال نتایج آن‌ها، تضمین‌های صریح به ما داده شد که این مؤسسه در جابه‌جایی زیارتگاه‌های ارتدکس از اوکراین و به‌ویژه از قلمرو سایت میراث جهانی کیف-پچرسک لاورا شرکت نمی‌کند و نخواهد کرد".
وی تاکید کرد: "با در نظر گرفتن این موضوع که اقتدار بین المللی یونسکو در خطر است، امیدواریم سخنان دبیرخانه از عملکرد خود فاصله نگیرد".
بر اساس گزارش سرویس سیاست خارجی روسیه، توافقی بین مقامات کی یف و نمایندگان یونسکو در مورد حذف اشیاء با ارزش مسیحی از قلمرو لاورای کیف پچرسک، از جمله بقاع مقدس و انتقال آنها به موزه‌های واتیکان، آلمان، ایتالیا و فرانسه حاصل شد.
بحث و گفتگو