وزارت دفاع اسرائیل گزارش های مربوط به انتقال تانک به اوکراین را تکذیب کرد

وزارت دفاع اسرائیل گزارش های رسانه‌ها درباره انتقال تانک‌های مرکاوا برای نیازهای نیروهای مسلح اوکراین را تکذیب کرد.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع اسرائیل در جوابیه ای برای ریانوستی گفت:" گزارش ها درباره انتقال تانک های اسرائیلی به اوکراین کذب است. در نتیجه جنگ در اروپا، چندین کشور برای خرید تانک های مرکاوا از ذخایر ارتش اسرائیل ابراز علاقه کرده اند. مذاکرات هنوز به توافق منتهی نشده است و در انتظار تایید وزارت دفاع و همچنین کشورهای علاقه مند است".
هفته گذشته روزنامه یدیعوت آحرونوت به نقل از مقامات نظامی اسرائیل گزارش داد که این کشور در حال مذاکره درباره محموله های احتمالی بیش از 200 تانک نسل قبلی مرکاوا از کار افتاده با دو کشور است که یکی از آنها در قاره اروپا است. به گفته این نشریه، مذاکرات در شرایطی صورت می‌گیرد که تقاضا برای تجهیزات نظامی اسرائیل افزایش یافته است، زیرا زرادخانه‌های تهی شده کشورهای غربی در ارائه کمک‌های نظامی به کی‌یف مورد استفاده قرار می گیرند.
بعدتر، پورتال اسرائیلی والا به نقل از یک کارشناس نظامی لهستانی که نامش فاش نشد، نوشت که لهستان و اوکراین می توانند دسته بزرگی از تانک های مرکاوا را دریافت کنند. به نظر او، آنها ظاهراً در اسرائیل یا با همکاری شرکت های دفاعی لهستان در حال مدرنیزه شدن هستند.
رئیس بخش صادرات دفاعی وزارت دفاع اسرائیل، سرتیپ ذخیره یایر کولاس، در مصاحبه با نشریه اقتصادی Kalkalist تایید کرد که این کشور در حال مذاکره برای فروش تانک های مرکاوا با دو کشور است که یکی از آنها در اروپا قرار دارد.
در عین حال، این ژنرال تاکید کرد که وزارت دفاع و رهبری سیاسی اسرائیل به یک سیاست متعادل پایبند هستند که عرضه تسلیحات به نیروهای مسلح اوکراین را ممنوع می کند. او فعال شدن هر چه بیشتر شرکت های دفاعی در بازار را طبیعی خواند، اما خطوط قرمز تعیین شده از سوی دولت "به همان اندازه طبیعی" به نظر می رسد.
بحث و گفتگو