گزارش و تحلیل

سرمایه گذاری میلیارد یورویی در کریدور شمال ـ جنوب

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه روز گذشته به ایران سفر کرد، این سفر مقارن با برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در ایران بود که شرکت های روسی در این نمایشگاه حضور چشمگیری داشتند
Sputnik
آقای نواک در ملاقات ها و دیدارهای خود تفاهم نامه ها و قراردادهای جدیدی را به امضا رساند. همچنین صبح امروز قرارداد اتمام کریدور شمال_جنوب میان روسای جمهور فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران به امضا رسید.
الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
در دو سال گذشته اقدامات بسیاری در حوزه اتصال شبکه های مواصلاتی میان دو کشور ایران و روسیه شکل گرفته، موافقتنامه ای که امروز امضا شد یکی از مهمترین اقدامات ما بود که در کریدور شمال-جنوب انجام شد.
من بر این باورم که اگر این قطعه مفقوده اتمام یابد تحول بزرگی در کلیه مسیرهای مواصلاتی میان دو کشور حاصل خواهد شد، همانطور که می‌دانید پروژه ی رشت_آستارا قرار است با شرکت های ایرانی و روسی توانمندی انجام شود، امروز در حضور روسای جمهور دو کشور سند آن به امضا رسید و من بر این باورم که یکی از مهمترین تحولات در حوزه حمل و نقل میان دو کشور است.
وی افزود:
کریدور شمال_جنوب دارای سه بخش غربی، شرقی و دریایی است بخش غربی و شرقی که از خاک همسایه میگذرند ریلی هستند و بخش دریایی از خزر می گذرد اگر موفق شویم ظرفیت کامل این مسیر را اعمال و اجرا کنیم می توانیم ۱۵ میلیون تن بار را جابجا کنیم.
در حال حاضر ۱۵ میلیون تن ظرفیت جابجایی وجود دارد، اما اگر ظرفیت تجارت میان دو کشور افزایش یابد تا ۳۰ میلیون تن ظرفیت انتقال از این مسیر وجود دارد که از لحاظ زمان و هزینه بسیار سودآور خواهد بود.
الکساندر نواک از سرمایه گذاری میلیارد یورویی روسیه در کریدور شمال_جنوب خبر داد و اظهار داشت:
حجم سرمایه‌ ای که تاکنون تزریق شده یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو است و زمانبندی آغاز به کار یک سال آینده است.
نواک: روسیه و ایران درباره ایجاد پلتفرم تجارت الکترونیکی گاز در جنوب ایران گفتگو می کنند
امیدواریم پس از انجام تمامی ارزیابی ‌ها هرچه سریعتر روند اجرای این توافقنامه عملیاتی شود البته که برای افزایش توانمندی این مسیر نیازمند آن هستیم که زیرساخت ‌های لجستیکی برای تخلیه و بارگیری و افزایش توانمندی بارگیری بنادر انجام شود که نکته ای کلیدی برای افزایش ظرفیت این کریدور است.
وی تاکید کرد:
علاوه بر موضوعات انرژی موضوعات گمرکی نیز مطرح شد، یک موافقت نامه گمرکی بین طرف ایرانی و روسی به امضا رسید و موضوع استفاده از ارز ملی مطرح شد، اکنون سیستم های پرداخت و تسویه حساب های دوجانبه موضوع بسیار مهمی است و مبادلات بانکی زمینه اولیه توسعه تجارت میان دو کشور است، ما اهتمام ویژه‌ ای برای حل این مسئله داریم.
جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران نیز از ورود تفاهم‌ نامه‌های دوجانبه میان ایران و مجموعه گاز پروم به مرحله قراردادی خبر داد و گفت:
نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار تفاهمنامه با گاز پروم داریم، که اکنون وارد فاز قراردادی شده و بر اساس توافقاتی که شب گذشته انجام دادیم ظرف چند ماه آینده قراردادهای تفاهم‌ نامه‌ ها بسته میشود.
بحث و گفتگو