گزارش و تحلیل

مالکی نماینده مجلس شورای اسلامی : مذاکره ی مستقیم با آمریکا مانعی ندارد

آقای دکتر فداحسین مالکی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفت : مذاکره ی مستقیم با آمریکا مانعی ندارد جز اعتماد سازی .
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک از تهران، سال ۲۰۱۹ و پس از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام کشورهای اروپایی ساز و کاری مالی جهت تبادلات با ایران طراحی کردند و نام آن اینستکس نهاده شد در حالیکه از این ساز و کار تقریباً برای هیچ مصرف تجاری استفاده نشد و صرفا یک محموله ی بهداشتی از طریق آن انتقال یافت تروئیکای اروپایی اخیراً آن را به طور کامل منحل کرد، موضوعی که ایران چندان واکنشی نشان نداد و بر احیای برجام تمرکز کرد.
آقای دکتر فداحسین مالکی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
برجام آغازی نداشته که پایانی داشته باشد برجام چیزی بود که قرار بود به ملت ایران تحمیل شود، به این مفهوم که ایران دست از دانش هسته‌ای بردارد که برنداشت این موضوع منجر به تشکیل توافقی تحت عنوان برجام شد.
جمهوری اسلامی ایران نیز بر اساس استراتژی خود مانند بسیاری از کشورهای دنیا مصمم است تا از دانش هسته ‌ای استفاده کند در سال‌های اخیر مشاهده کردیم که ایران علیرغم تمام فشارها و تحریم های سختی که متحمل شد، از این استراتژی کوتاه نیامد.
وی تاکید کرد:
اینکه آلمان امروز از توقف اینستکس صحبت می کند در واقع مصرف داخلی دارد و برای ما و کشورهای هم‌ پیمان ما مانند روسیه و چین حائز اهمیت نیست، ما به سادگی از کنار این موضوع می گذریم و بحث ما درباره برجام چیز دیگری است آن هم این است که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود عمل کرده و این بد عهدی آمریکایی ‌ها و غربی ‌ها بود که منجر به شکست برجام شد.
قطعا جمهوری اسلامی ایران به موقع پاسخ آلمان، فرانسه و انگلستان به ویژه برای رفتار آنها در ماه‌های اخیر را خواهد داد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران ضمن تاکید بر شیطنت های اروپایی ها در مورد برجام و مسائل داخلی ایران بیان کرد:
باید توجه داشت که شیطنت های اروپایی ها را آمریکایی ها نداشتند آنها صراحتاً از برجام خارج شدند، البته آمریکایی ‌ها نیز اکنون آمادگی بازگشت به برجام را دارند اما اعتماد ما به آمریکایی ها و غرب کم شده، اگر این اعتماد سازی توسط آمریکایی ها صورت بگیرد قطعاً ایران به میز مذاکره باز می گردد و هیچ مانعی وجود ندارد جز اعتماد از بین رفته ایران.
وی افزود:
آمریکایی ها حرف قبلی خود را تکرار می‌کنند و آن مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی ایران است ما حرفی در این زمینه نداریم مشروط بر اینکه اعتماد سازی صورت بگیرد.

البته سالیان متمادی است اسرائیلی ها به آمریکا توصیه های متعددی می کنند از جمله استفاده از مکانیزم اسنپ بک، اما من بر این باورم که استفاده از توصیه اسرائیل به مصلحت آمریکایی ها نیست و آنها قطعا این موضوع را می دانند.

بحث و گفتگو