گزارش و تحلیل

فعاليت ۲۷۲ سرمایه گذار خارجی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایران

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۲۷۲ سرمایه گذار خارجی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور فعال هستند که حدود ۱۱ هزار نفر در واحدهای صنعتی و تولیدی آنها مشغول به کار می باشند.
Sputnik
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران علی رسولیان، رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در نشست خبری با رسانه‌های خارجی مقیم تهران، گفت: 851 شهرک و ناحیه صنعتی در کشور وجود دارد که بیش از ۵۰هزار واحد تولیدی کوچک و متوسط در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی فعال هستند.
وی، همچنین اضافه کرد: واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی كشور برای بیش از یک میلیون نفر به صورت مستقیم ایجاد شغل نموده اند. همچنین ۴۷هزار طرح در حال احداث نیز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی وجود دارد که با تکمیل آن‌ها زمینه اشتغال بیشتری فراهم می‌شود.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ادامه داد: 1060 واحد از اين واحدهاي توليدي صادرات محور هستند که محصولات تولیدی خود را به کشورهای مختلف صادر می‌کنند.
آمادگی بلاروس برای فعال کردن اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک با ایران
رسولیان، تصریح کرد: به عنوان نمونه زعفران و محصولات مرتبط به کشورهایی از جمله عراق، ترکیه و آذربایجان صادر مي‌شود. حوزه محصولات شیمیایی به کشورهای عراق، آذربایجان و گرجستان، محصولات حوزه نساجی به کشورهایی نظیر آلمان، قطر و کویت صادر مي‌شود.
محصولات حوزه لوازم خانگی به کشورهایی از جمله عراق، افغانستان و محصولات حوزه سنگ و سرامیک به ترکیه، ایتالیا، عراق و امارات صادر می شود.
معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت در بخش ديگري از سخنان خود، يادآور شد: ۲۷۲ سرمایه گذار خارجی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور فعال هستند که حدود ۱۱هزار نفر در واحدهای صنعتی و تولیدی آنها مشغول به کار می باشند.

رسوليان، اظهار كرد: 82 کنسرسیوم صادراتی در حوزه‌های مختلف داریم. کنسرسیوم‌های صادراتی برای ارتقاء شاخص‌های تولیدی بنگاه‌های کوچک و متوسط بازار خوبي به وجود می‌آورند.

وي، افزود: از بیش از ۵۰ هزار واحد تولیدی درون شهرک‌ها و نواحی صنعتی حدود ۹۸ درصد کوچک و متوسط هستند که باید به ارتقاء رقابت پذیری آنها کمک شود و یکی از بهترین راه‌ها رسیدن به بازارهای خارجی می باشد.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین اضافه كرد: ۵۰۵ خوشه صنعتی در کشور شناسایی شده است، کار ۱۲۲ خوشه تمام شده و اجرا شده است و ۵۴خوشه نیز در حال اجرا می‌باشد.
رسوليان، ادامه داد: توانمندسازی شاغلین واحدهای صنعتی و تولیدی به عنوان یک اولویت در دستور کار است که در این زمینه کارهای مختلفی انجام شده است.
وی تصريح كرد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران براي حضور در نمایشگاه‌هاي داخلی، اعزام هیئت‌های تجاری و حضور در نمایشگاه‌هاي خارجی به عنوان بسته‎های حمایتی مشوق‌هاي لازم را به بنگاه‌هاي كوچك و متوسط ارائه می‌دهد، راه افزایش تولید در واقع ارتقاء تقاضای خارجی است که منجر به افزايش شاخص‌های تولید، افزایش صادرات و اشتغال می‌شود.

معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت گفت: حمایت از طرحهای پژوهشی نیز به عنوان يك اولويت دنبال می‌شود که ۶۶۱ طرح پژوهشی انجام شده است.

رسوليان اظهار كرد: یک هزار و ۶۵۰ واحد صنعتی مستعد دانش بنیان شدن شناسايي شده است که ۷۵۹ واحد تاکنون دانش بنیان شده اند. همچنين ۲۲۹ واحد دیگر شناسایی شده و ۹۷ شرکت دانش بنیان شده است و به بيش از صد شركت دانش بنيان زمين واگذار شده است.
وي، افزود: حمایت از ایده های نوآورانه و فناورانه نیز در دستور کار است كه ۲۳۵ رویداد در این حوزه برگزار شده است. 40 مرکز خدمات فناوری برای توسعه و عارضه یابی داریم، ۶۵۰ مشاور در این مراکز مشغول به کار هستند و ۶ شهرک فناوری فعال نیز وجود دارد.
گزارش و تحلیل
آیا این همه سرمایه گذاری برای اقتدار لازم است؟
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه سخنان خود، اضافه كرد: امسال در مجموع در سطح کشور بیش از ۹ هزار میلیارد تومان در زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور سرمایه گذاری شده است که تاکنون بخش عمده‌ای از این سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه‌هایی از جمله تامین آب، برق، گاز، افزایش اراضی جدید و توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی موجود با موفقیت انجام شده است.
رسوليان، يادآور شد: از راه‌اندازي شهرك‌هاي انرژي خورشيدي و تامين پايدار برق با استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير حمايت مي‎كنيم. در این راستا ۹۲ شهرک صنعتی دارای ظرفیت به وسعت ۵ هزار و ۳۰۰ هکتار به ساتبا (سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق) معرفی شده است که اتصال به پست و بسترها فراهم گردیده است و از بخش خصوصي توانمند و سرمايه گذاران خارجي براي مشاركت و سرمايه گذاري در اين حوزه دعوت مي‌‌نمايم.
وي، گفت: حدود ۲۰ هزار هکتار زمین صنعتی آماده واگذاری در سطح کشور وجود دارد كه زيرساخت‌هاي لازم براي حضور سرمايه گذاران و فعاليت صنعتي در آن‌ها فراهم گرديده است.
بحث و گفتگو