بورل اعتراف کرد که اتحادیه اروپا با تامین سلاح به اوکراین، "تابوی" خود را شکست

به گفته رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا، کشورهای اروپایی پس از آغاز عملیات ویژه نیروهای روسی در اوکراین با شک و تردید به پیشنهاد وی برای خرید تسلیحات برای کی یف پاسخ دادند، اما در نهایت "این تابو" شکسته شد.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، جوزپ بورل رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا در مصاحبه ای با "فایننشال تایمز" با یادآوری وقایع سال 2022 گفت:" گوش کنید، آیا موافق استفاده از تسهیلات صلح اروپا (EPF) برای تسلیح اوکراین هستید؟ سکوت".
به گفته بورل، وی از نمایندگان کشورهای اتحادیه اروپا پرسید که "آیا مشکل این است که ما در مورد سلاح های کشنده صحبت می کنیم؟ خوب ما آن را عرضه نمی کنیم زیرا جنگی وجود ندارد. و اگر جنگی رخ دهد، آنها به سلاح های کشنده نیاز دارند، آیا اینطور نیست؟".
به گزارش فایننشال تایمز، روز بعد، اتحادیه، که پیش از این بودجه اش برای تخصیص یارانه به دامداران فرانسوی و بزرگراه‌های لهستان استفاده شده بود، سلاح‌هایی را که توسط EPF تأمین می‌شد به اوکراین فرستاد و به جنگ علیه روسیه کمک کرد.
در عین حال، این نشریه خاطرنشان می کند که تغییرات شدید در سیاست اتحادیه اروپا در چنین مدت کوتاهی بدون مقاومت نبود. به ویژه، همانطور که در مقاله اشاره شد، ابتدا مجارستان با استفاده از صندوق صلح اروپا در چارچوب درگیری در اوکراین مخالف بود. فایننشال تایمز خاطرنشان می کند، اما در نهایت، بوداپست تسلیم شد و با کمک به این صندوق موافقت کرد، مشروط بر اینکه سلاح های عرضه شده به اوکراین از طریق خاک مجارستان ترانزیت نشوند.
این نشریه می نویسد، برخی از دیپلمات های اتحادیه اروپا نیز به طور خصوصی این سوال را مطرح کرده اند که آیا تحویل تسلیحات با ماموریت اعلام شده EPF در "حفظ صلح، پیشگیری از درگیری" مطابقت دارد و آیا تمرکز بر اوکراین به معنای نادیده گرفتن سایر کشورهایی است که نیاز به حمایت دارند. فایننشال تایمز می نویسد، حتی مقامات کشورهای عضو به شدت طرفدار اوکراین وقتی که بورل ساعاتی پس از اعلام تصمیم برای تسلیح کی یف به خبرنگاران گفت کهEPF می تواند "جت های جنگنده" را برای اوکراین تامین مالی کند، شوکه شدند.
در این مقاله می آید:" یک سال بعد، این اقدام همچنان بیش از حد تهاجمی تلقی می شود و احتمالاً واکنش فزاینده ای را از سوی مسکو برانگیخته است".
روسیه به دلیل ارسال تسلیحات به اوکراین یادداشتی به کشورهای ناتو فرستاد. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که هر محموله ای که حاوی تسلیحات برای اوکراین باشد به یک هدف قانونی برای روسیه تبدیل خواهد شد. وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه اعلام کرد که کشورهای ناتو با ارسال سلاح به اوکراین "با آتش بازی می کنند". دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور فدراسیون روسیه خاطرنشان کرد که پمپاژ اوکراین با تسلیحات از غرب به موفقیت مذاکرات روسیه و اوکراین کمک نمی کند و تأثیر منفی خواهد داشت.
بحث و گفتگو