جزییات "دعوای" اوربان و زلنسکی

به ادعای فایننشال تایمز، اختلافات عمیق بین اوکراین و مجارستان بر سر موضوعات مختلف می تواند موقعیت رژیم کی یف را در بحران کنونی تضعیف کند.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، "مارتون دونای" خبرنگار نشریه "فاینشنال تامیز" در مقاله ای نوشت:" موضع ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان در مورد اوکراین به شدت به نظر بروکسل در مورد آزادسازی بودجه از صندوق اتحادیه به ارزش میلیاردها یورو برای بازسازی مجارستان پس از همه گیری بستگی دارد".
این روزنامه‌نگار گفت: " کولبا گفت که چگونه مجارستان "اوکراین را گروگان می گیرد"، از آنجایی که اتحادیه اروپا در حال مذاکره در مورد این تصمیم نهایی است، سایر کشورهای عضو نگرانند هر موضوعی که به توافق متفق القول نیاز دارد - مانند کمک بیشتر به اوکراین - ممکن است بار دیگر به گروگان مجارستان تبدیل شود".
وی ادامه داد:" در این زمینه، بوداپست همچنان به حفظ روابط قوی اقتصادی و دیپلماتیک با روسیه ادامه می‌دهد و به دنبال کمک حداکثری از اتحادیه اروپا در هر بسته تحریمی مرتبط با انرژی است. در عین حال، مقامات مجارستان تاکید می کنند که از اقدامات اوکراین علیه مجارهای قومی ناراضی هستند". بوداپست با درخواست اعاده حقوق اقلیت ها، از تلاش اوکراین برای نزدیک شدن به ناتو جلوگیری می کند. در نشست نوامبر وزرای خارجه ناتو، مجارستان با دعوت دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین برای دیدارهای رسمی از این کشور مخالفت کرد.
نویسنده مقاله به یاد می آورد:" اوکراینی ها نیز به مجارستان بی اعتماد هستند: 42 درصد از پاسخ دهندگان در نظرسنجی اخیر، مجارها را دشمن اوکراین می دانند. "کولبا" هفته گذشته گفت تا زمانی که "اوربان" در قدرت بماند، روابط دوجانبه بهبود نخواهد یافت".
این روزنامه نگار همچنین خاطرنشان کرد که رهبران دو کشور اندکی قبل از انتخابات مجارستان در آوریل گذشته، زمانی که زلنسکی، اوربان را به طرفداری از روسیه در بحران اوکراین متهم کرد، به رویارویی با یکدیگر پرداختند. پس از آن، رئیس جمهور اوکراین طی یک گفتگوی تلفنی در ماه ژوئن از اوربان دعوت کرد تا از این کشور بازدید کند. اما رهبران دو کشور هنوز ملاقات نکرده اند و اوربان در این زمینه گفت که "سفر به کی یف در حال حاضر در دستور کار وی نیست".
دونای تاکید کرد :" روابط بین اتحادیه اروپا و مجارستان در سطح پایینی قرار دارد. در حالی که بوداپست از مسکو که برای این کشور گاز ارسال می کند، به گرمی استقبال می کند".
پیش از این ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در مصاحبه با روزنامه Magyar Nemzet گفته بود که صلح در اوکراین تنها زمانی فرا می رسد که آمریکا آن را بخواهد.
بحث و گفتگو