به گزارش اسپوتنیک، کابلوف گفت: "ما به آنها وام بزرگی دادیم که اولاً با استفاده از آن یک نیروگاه حرارتی به نام سیریک می سازند. سپس برای برقی کردن بخش بزرگی از راه آهن وام دادیم."
به گفته وی، راه آهن ایران بخشی از کریدور حمل و نقل بین المللی شمال به جنوب است.
دیپلمات روس گفت: "و برای اینکه بارها به صورت انبوه حمل شوند، باید راه آهن ایران که بیشتر با لوکوموتیوهای دیزلی حرکت می کند برقی شود. برای این کار پول تخصیص داده شد و سپس به صورت واگذاری اعتباری برای ساخت بخشی از نیروگاه هسته ای (بوشهر) این کار ادامه یافت. بنابراین هیچ رازی وجود ندارد".
بر اساس داده های بانک جهانی، برای اولین بار از اوایل دهه 1990، ایران در لیست بدهکاران روسیه قرار گرفت. این کشور در سال 2021، مبلغ 6 میلیون دلار بدهکار بود. آخرین بار بر اساس گزارش بانک جهانی، بدهی ایران به روسیه در سال 1992 بالغ بر 251.3 هزار دلار بوده است.
در سال 2019، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه که در آن زمان وزیر انرژی بود، گفت که ایران انتظار دارد با در نظر گرفتن تصمیمات قبلی، وام 2 میلیارد دلاری از فدراسیون روسیه برای اجرای تعدادی پروژه دریافت کند. کل وام می تواند حدود 5 میلیارد دلار باشد. در ابتدا قرار بود وجوه وام کلی به پروژه نیروگاه سیریک با ظرفیت 1400 مگاوات و به ارزش 1.2 میلیارد دلار و همچنین برقیسازی راهآهن گرمسار - اینچه برون با وام حدود یک میلیارد دلاری اختصاص یابد.