نشست گفت‌ وگوهای تهران، نشانگر بهبود و توسعه روابط با همسایگان است

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: نشست گفت‌ وگوهای تهران،نشانگر توسعه روابط با همسایگان است و برای تحقق این شعار گام‌های خوبی برداشته شده است.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، سید هادی سیدافقهی روز سه ‌شنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا درباره اهمیت برگزاری سومین دور مجمع گفتگوی تهران گفت: شعار دولت در ارتباط با سیاست خارجی اولویت‌ بخشیدن به بهبود و توسعه روابط با کشورهای همسایه و همجوار است. خوشبختانه برای تحقق این شعار گام‌های خوبی برداشته شده است.
وی افزود: دیدارهای آیت‌الله رئیسی در کشورهای منطقه مانند سفر به سلطنت عمان و برخی کشورهای آسیای میانه و سفر مسئولین رده بالای برخی از این کشورها مانند امیر تمیم امیر قطر به تهران و همچنین روسای جمهور ترکمنستان، تاجیکستان و قزاقستان و امضای تفاهمنامه‌های خوب تجاری، اقتصادی، انرژی، حمل و نقل و گردشگری نشان می‌دهد به تحقق این شعار تا حدود بالایی جامع عمل پوشید.
این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به حضور کشورهای فرامرزی و فرامنطقه ‌ای در کنفرانس مجمع گفت‌ وگوی تهران بیان کرد: شاهد بودیم که برخی مقامات آمریکای لاتین هم در این نشست حضور داشتند و مطالب خوبی را مبنی بر اینکه یک شبکه هم تالیفی همکاری‌های بین‌المللی صورت بگیرد و ایران را به عنوان کشور مقتدر منطقه‌ای و برخوردار از ثروت‌های خوب انرژی و غیرانرژی می‌شناسند، مطرح کردند.
سیدافقهی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد ظرفیت‌های خوبی وجود دارد و امیدواریم گام‌های بزرگتری در سطح بهبود روابط با برخی از کشورها مانند بحرین و عربستان سعودی که هنوز تحت تاثیر القائات استکبار جهانی و صهیونیست قرار دارند برداشته شود.
وی افزود: همانطور که آقای امیرعبداللهیان در نشست روز گذشته تهران اشاره کردند که ما حاضریم مشکلاتمان را فی‌مابین خودمان حل کنیم این کشورها هم باید بپذیرند که هر گله و نگرانی و اتهامی وجود دارد باید خودمان بنشینیم و مشکلات فی‌مابین را حل کنیم.
دستاوردهای مثبت نشست بغداد ۲ برای ایران
سیدافقهی عنوان کرد: امروز و فردا هم قرار است نشستی در اردن تحت عنوان همکاری‌های بغداد در امان برگزار شود و آقای امیرعبداللهیان هم در این نشست شرکت خواهند کرد و احتمالا فرصت دیدار با مقامات عربی و بین‌المللی در این نشست فراهم می‌شود و قطعا دستاوردهای خوبی هم خواهد داشت.
این کارشناس مسائل غرب آسیا درباره مساله تلاش و ادعای صادقانه و شفاف ایران گفت: ما نباید فرصت را بسوزانیم و اجازه بدهیم دشمنان به منطقه بیایند و ما نباید فریب کسانی را که می‌خواهند به عنوان مصلح و کسانی که می‌خواهند امنیت، دموکراسی و آزادی برای ما فراهم کنند را بخوریم.
سیدافقهی افزود: ما می‌دانیم که اینها در هر جایی که حضور داشته باشند جز خرابی، جنگ، آدم‌کشی و تفرقه دستاورد دیگری نخواهند داشت. لذا هم این نشست و هم سفرهای منطقه‌ای مسئولین سیاست خارجی ما نتایج خوب و دستاوردهای اثربخشی برای ما و منطقه به همراه خواهد داشت.
بحث و گفتگو