به گزارش اسپوتنیک، آندری بلائوسوف معاون اول نخست وزیر روسیه که در مجمع اقتصادی اوراسیا در باکو سخن می گفت، پیشنهاد کرد به دلیل وجود مشکلات متعدد اقتصادی که بسته شدن کانال سوئز ایجاد می کند، بهتر است کریدور حمل و نقلی شمال - جنوب جایگزین آن شده و باکو و تهران وظیفه اپراتوری این پروژه را برعهده بگیرند.
آقای بلائوسوف در این جلسه گفت :" کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب با دسترسی به کشورهای حوزه خلیج فارس، آفریقا، هند و چین در آینده ممکن است به رقیبی برای کانال سوئز تبدیل شود".
همانطور که بلائوسوف تأکید کرد، اهمیت مسیر شمال - جنوب نه تنها با تحریمهای اعمال شده علیه اقتصاد روسیه پس از آغاز جنگ در اوکراین، بلکه به طور کلی با تغییرات در بازارهای جهانی مرتبط است. وی همچنین به جابجایی مراکز فعالیت های اقتصادی به چین، کشورهای جنوب شرق آسیا و حوزه خلیج فارس نیز اشاره کرد.
به گفته معاون نخست وزیر روسیه، مسیرهای نصف النهار شروع به ایفای نقش کلیدی ای کرده اند، اکنون در واقع چنین مسیری تنها از کانال سوئز می گذرد. او گفت: "ما می دانیم که چنین انحصاری چه خطراتی برای اقتصاد جهانی ایجاد می کند."
بلوسوف بسته شدن کانال سوئز در مارس 2021 را یادآور شد و افزود: به گل نشستن کشتی کانتیربر " اور گیون" که موجب مسدود شدن کانال شد موجب افزایش قیمت حمل و نقل دریایی از چین به اروپا شد و به طبع آن به یک بحران اقتصادی، افزایش قیمت نفت و سایر منابع منجر شد.