تلاش برای اتصال شبکه برق ایران و روسیه از شرق دریای خزر

مشاور وزیر نیروی ایران در امور بین‌الملل گفت: تلاش می‌شود اتصال شبکه برق کشورمان با روسیه از سمت شرق دریای خزر هم برقرار شود.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، محمدعلی فرحناکیان مشاور وزیر نیروی ایران در امور بین‌الملل، اظهار کرد: طرح اتصال شبکه برق کشورمان از سمت شرق دریای خزر طرحی است که امکان تبادل برق را در کشور‌های عضو سازمان شانگهای فراهم‌ تر می‌سازد.

وی ادامه داد: بحث اتصال شبکه برق کشورمان از شرق دریای خزر در اجلاس دریای خزر مطرح شد تا تصمیم‌ گیری‌های لازم اتخاذ شود.

مشاور وزیر نیروی ایران گفت: کشور‌های عضو شوری سابق بیشتر از نظر اتصال شبکه برق با یکدیگر امکان اتصال دارند و تنها لازم است خط سوم اتصال شبکه برق کشورمان با ترکمنستان که قبلاً خط دوم آن به بهره‌ برداری رسیده بود، برقرار شود.

فرحناکیان ادامه داد: این خط از سوی ایران تا نزدیک مرز کشیده شده و نیاز است از سوی ترکمنستان اقدام شود که این کشور نیز فعالیت‌های لازم را شروع کرده و فعال‌شدن آن ظرفیت انتقال را ۲۰۰ درصد افزایش خواهد داد.

وی افزود: با این افزایش ظرفیتی که اتفاق خواهد افتاد و با وجود امکان اتصالی که در سایر کشور‌های شوروی سابق وجود دارد می‌توانیم برقمان را از طریق شرق دریای خزر منتقل کنیم.

مشاور وزیر نیرو خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود با رایزنی‌ها بتوانیم از طریق ترکمنستان و تاجیکستان برای اتصال شبکه برق به کشور‌های عضو پیمان شانگهای نیز اقدام شود.
فرحناکیان با بیان اینکه ایران با همه کشور‌هایی که مرز زمینی دارد تبادل انرژی الکتریکی دارد، گفت: اکنون صادرات و واردات برق با این کشور‌ها فعال است و از تعداد معدودی واردات داریم و به تعدادی هم برق صادر می‌کنیم.

وی ادامه داد: طرح‌ هایی نیز برای امکان برقراری اتصال با کشور‌های جنوب خلیج‌ فارس داریم.
بحث و گفتگو