خطر بیکاری ۳۰ هزار مربی رانندگی در ایران

بیکاری در ایران، به مربیان رانندگی رسید.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، فرهاد حقیقی، رئیس اتحادیه آموزشگاه‌های تعلیم رانندگی تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه خردادماه سال ۱۳۹۷ دولت آیین نامه‌ای در رابطه با آموزشگاه‌های رانندگی ابلاغ کرده که سه سال مهلت داشت و اکنون باید اجرا شود، گفت: «در آن زمان پلیس نماینده این صنف بود و اتحادیه هنوز تشکیل نشده بود. برخی از بندهای این آیین نامه با قانون نظام صنفی و قانون تجارت مغایرت دارد. برای مثال بر اساس آن همه مربیان باید متاهل بوده و مدرک کارشناسی داشته باشند. مشخص نیست چگونه فردی که زیر دیپلم بوده باید در سه سال مدرک کارشناسی بگیرد.»
وی همچنین گفت: «نامه اتحادیه برای این اصلاحات در حال حاضر در دفتر ارتباطات مردمی دولت است که به کمیسیون اجتماعی ارجاع شده بود، اما چون به جای امضای وزیر، امضای معاون در نامه بوده، برگشت خورده تا دوباره بعد از امضای وزیر به معاون اول رئیس جمهوری ارسال شود. از خرداد سال گذشته این نامه درخواست اصلاحات درگیر همین فرآیند است.»
حقیقی با بیان اینکه اجرای این آیین نامه بالغ بر ۳۰ هزار نفر، شامل ۴۰۰۰ مدیر و ۲۲ تا ۲۴ هزار نفر مربی می‌شود، تصریح کرد: «موارد دیگری که در این آیین نامه شغل مربیان را در خطر قرار داده، الزام تعویض خودرو بعد از پنج سال و قرار گرفتن خدمات رانندگی کنار کالاهای اساسی برای نرخ گذاری است. این در حالی است که خودروساز می‌گوید درگیر تعهدات خودش است و توان ساخت خودرو برای آموزش رانندگی ندارد. از طرف دیگر در بازار آزاد هم قیمت خودرو بسیار بالاست و مربیان توان خرید خودرو در بازار را ندارند.»
رئیس اتحادیه آموزشگاه‌های تعلیم رانندگی تهران ادامه داد: «تعیین نرخ این اتحادیه در اولویت اول و در کنار کالاهای اساسی هم برای صنف مشکل ساز است. هر فرد تنها یک بار تعلیم رانندگی می‌بیند و یک عمر از این هنر و حرفه استفاده می‌کند، اما در حالی که نرخ برخی خدمات موسیقی ساعتی ۳۰۰ هزار تومان است، نرخ آموزش رانندگی برای سال جدید ساعتی ۸۶ هزار تومان تعیین شده است. این وضعیت مانع افزایش حقوق و حق الزحمه مربیان است. از طرف دیگر و سالانه ۱۷ هزار کشته رانندگی هم داریم.»
بحث و گفتگو