رسانه ها: یونان جت های ترکیه ای را هدف قرار می دهد

به گزارش سی ان ان ترک، سامانه های پدافند هوایی اس-۳۰۰ ساخت روسیه، اف-۱۶ های آنکارا را بر فراز دریای مدیترانه به دام انداختند.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، سی‌ ان‌ ان ترک روز یکشنبه به نقل از منابع خود در وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد: سامانه‌های پدافند هوایی یونان یک قفل راداری بر روی هواپیماهای ترکیه‌ ای که در حال انجام مأموریت شناسایی بودند، در اقدامی که قوانین ناتو آن را "اقدامی خصمانه" توصیف می‌کند، قرار داد.
بر اساس این گزارش، جت های اف-۱۶ ترکیه در ۲۳ آگوست در حال انجام عملیاتی در دریای اژه و مدیترانه شرقی در حریم هوایی بین المللی بودند که توسط یک مجتمع پدافند هوایی اس-۳۰۰ ساخت روسیه مستقر در جزیره کرت محاصره شدند.
ظاهراً جت های ترکیه هنگام پرواز در ارتفاع ۳۰۰۰ متری و به سمت غرب جزیره رودس متوجه شدند که در تیررس یک سلاح قرار گرفته اند.
رسانه های یونانی ماموریت ترکیه را "تحریک آمیز" محکوم کردند و استدلال کردند که آنکارا در تلاش برای افشای موقعیت اس-۳۰۰ در کرت است.
یونان ادعای ترکیه مبنی بر استفاده از اس-300 علیه اف-16 را رد کرد
سی ان ان ترک خاطرنشان کرد: در حالی که هواپیما ماموریت خود را به پایان رساند و به سلامت به پایگاه های خود بازگشت، چنین اقداماتی بر اساس قوانین درگیری ناتو "خصمانه" تلقی می شود. با توجه به اینکه ترکیه و یونان هر دو عضو ائتلاف نظامی هستند، این حادثه را "ناسازگار با روح ائتلاف" توصیف کرد.
بر اساس گزارش ها، آخرین ادعا پس از آن مطرح شد که جت های اف-۱۶ یونان روز پنجشنبه با قفل کردن رادارهای خود بر روی اهداف، هواپیماهای ترکیه را در همان منطقه "آزار" دادند.
گزارش ها حاکی از آن است که روز سه شنبه یک حادثه مشابه در شرق مدیترانه رخ داد و وابسته نظامی یونان به وزارت دفاع ملی ترکیه احضار شد.
منابع دیلی صباح در این وزارتخانه در آن زمان ادعا کردند: یونان به هدف قرار دادن مصرانه ماموریت‌ های ناتو برای افزایش تنش‌ ها ادامه می‌دهد و آخرین رویداد ثابت کرد که آتن این اقدام را از قبل برنامه‌ ریزی کرده بود.
ترکیه و یونان از سال ۱۹۹۶ بر سر دو جزیره در شرق مدیترانه و همچنین بر سر مرزهای دریایی و ذخایر منابع گرانبها مانند نفت و گاز در آستانه درگیری تعادل برقرار کرده‌اند. موضوع دیگر بحث مهاجرت است، یونان آنکارا را به "استفاده" از پناهجویان متهم می کند که سعی می کنند از طریق مرز یونان و ترکیه به اروپا بروند.
بحث و گفتگو