این نشریه که نویسنده آن روزنامه نگاری به نام یولیان رپکه است، به پیام وزارت دفاع روسیه در مورد آموزش خدمه هنگ هوانوردی حمل و نقل نظامی در استان پسکوف برای انجام بمباران عملی و شلیک های رزمی اشاره می کند. طوری که در وزارت دفاع روسیه خاطرنشان شده در طول جلسات آموزشی با خدمه، تمرینات تئوری و عملی در مورد حمل یدک کش بمب های آموزشی P-50T و بارگیری توپ هواپیمایی "گ ش ـ 23" (GSh-23) با توجه ویژه به نکات ایمنی هنگام انجام بمباران و شلیک عملی برگزار شد. در این بیانیه آمده است: پرواز برای بمباران عملی و شلیک واقعی دشوارترین نوع پرواز و در ماموریت های هواپیماهای حمل و نقل نظامی منحصر به فرد است.
در تیتر یک مقاله بیلد گفته می شود ارتش روسیه در حال کار گذاشتن بمب بر روی هواپیماهای ترابری است که سوالاتی را در مورد احتمال "برنامه ریزی حمله غافلگیرانه" ایجاد می کند.
نویسنده مقاله این سوال را مطرح می کند که چرا ارتش روسیه «بمب های مرگباری را بر روی هواپیماهایی که برای بمباران اهداف دشمن کاملاً نامناسب هستند» نصب می کند.
این نشریه برای اظهار نظر به پتری ماکلا "وبلاگ نویس نظامی مستقل" از فنلاند مراجعه کرد که گفت چنین رویدادهایی مدتی است که در حال وقوع است. در همان زمان، او به بیلد "توضیحات نگران کننده" برای غلت برگزاری چنین اردوهای آموزشی ارائه کرد. او میگوید: «اگر در حال آمادهسازی یک حمله غافلگیرانه یا فرود غافلگیرانه بر روی دشمنی باشید که نمیداند چه چیزی در انتظارش است، منطقی است. رپکه میگوید این نظریه تنها فنلاندیها را نگران نمیکند، زیرا برخی از میدان های آموزش نظامی در استان پسکوف «کمتر از 50 کیلومتر با مرز اتحادیه اروپا و ناتو فاصله دارند».
روسیه بارها تاکید کرده است که هیچگوه قصد تهاجم به هیچ کشوری ندارد. در عین حال، مسکو شاهد فعالیت بی سابقه ناتو در مرزهای خود است. ائتلاف آتلانتیک شمالی به طور منظم تمرینات و نبردهایی را با نیروهای مسلح روسیه شبیه سازی می کند. دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد که اگرچه مسکو هیچ تهدیدی برای هیچ کس نیست، اقدامات بالقوه خطرناک برای منافع خود را نادیده نخواهد گرفت.
ایلیوشین -76- هواپیمای حمل و نقل نظامی سنگین شوروی و روسیه است که اولین مدل تولیدی آن در 5 می 1973 به پرواز درآمد. این هواپیما برای پرسنل هوابرد و حمل و نقل کالا و تجهیزات برای اهداف مختلف طراحی شده است. انواع نطامی این هواپیما مسلح به دو توپ GSh-23 هستند و همچنین امکان تعلیق بمب های قابل سقوط آزاد یا چراغ های رادیویی وجود دارد. وزارت دفاع روسیه در سال 2015 در مورد استفاده از بمب های هوایی توسط خدمه ایلیوشین -76 گزارش داد.