آیا جهش در روابط اقتصادی ایران با اوراسیا ممکن خواهد بود؟

میراشرفی: در گفتگوهای مفصل با مقامات روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا، توافقات خوبی در زمینه توسعه همکاری‌های گمرکی و نیز استفاده از مسیرهای جایگزین حمل‌ونقل کالا به دست آمد.
Sputnik
 به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، مهدی میراشرفی، رئیس‌کل گمرک در سفر به مسکو بر ضرورت توسعه زیرساخت‌های بندری و گمرکی تأکید و گشایش‌های جدیدی در مسیر مبادلات اقتصادی و گمرکی بین دو کشور ایجاد شد.
وی در ادامه افزود: «در گفتگوهای مفصل با مقامات روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا، به‌ویژه روسیه و ارمنستان، توافقات خوبی در زمینه توسعه همکاری‌های گمرکی و نیز استفاده از مسیرهای جایگزین حمل‌ونقل کالا به دست آمد. حجم مبادلات کالا بین ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا مسیری صعودی در پیش گرفته است. با توافقات حاصل‌شده به‌زودی شاهد جهش در مناسبات تجارت و بازرگانی با کشورهای عضو این اتحادیه خواهیم بود.
ترس بریتانیایی ها از تمرینات نظامی روسیه و چین
 87هزار میلیارد دلار حجم کل جی‌دی‌پی دنیاست که بیش از 50 درصد آن، که بیشترین درآمد و اشتغال را در کشورها ایجاد می‌کند، سهم صادرات و واردات است. در زمان حاضر 10 گمرک و بندر بزرگ دنیا در آسیا قرار دارد و چنانچه ظرفیت بندری و گمرکی خود را افزایش دهیم، از سهم ترانزیت، واردات و صادرات کالا، میلیاردها دلار درآمد برای کشورمان دنبال خواهد شد. کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب، دو راهگذر مهم بین‌المللی است که ایران در مسیر هر دو گذرگاه بین‌قاره‌ای قرار دارد. ما هیچ راهی جز کمک به تجار و بازرگانان نداریم، چراکه موفقیت در تجارت بر اساس شانس نیست، بلکه موفقیت ناشی از برنامه‌ریزی دقیق و حاصل برنامه مدونی است که باید تدوین و اجرا شود.
شاید بتوانند مسیرهای هوایی را با تحریم محدود کنند، اما مسیرهای زمینی و دریایی ایران که با 15 کشور از زمین و دریا همسایگی دارد، قابل تحریم نیست. تکمیل هرچه سریع‌تر زیرساخت‌های دریایی و جاده‌ای، به‌ویژه در زمینه افزایش ناوگان کشتی‌های رو‌ـ‌رو در دریای خزر و تسهیلات بیشتر گمرکی، می‌تواند حجم مبادلات را افزایش دهد.
برای استفاده از کریدور سبز گمرکی به حضور شرکت‌های بسیار بزرگ یا هلدینگ‌های تجاری نیاز است، اما متأسفانه در زمان حاضر شرکت‌های مدیریت صادرات، هلدینگ‌های تجاری یا شرکت‌های بزرگ فعال نیست و تنها بخش خصوصی یا شرکت‌های تجاری به‌صورت جزیره‌ای و کوچک وارد تجارت می‌شوند
تشکیل شرکت‌های بزرگ مدیریت صادرات، هلدینگ‌های تجاری و ورود شرکت‌های مادرتخصصی به بازار روسیه ضروری است. در این صورت می‌توان از مزایای کریدور سبز گمرکی بهره برد».
بحث و گفتگو