دمای ایده آل بدن برای مبارزه با ویروس ها چقدر باید باشد؟

اعتقاد بر این است که افزایش درجه حرارت بدن انسان در طول بیماری نشان دهنده عملکرد خوب سیستم ایمنی بدن است و عدم وجود آن نشان دهنده ضعف سیستم ایمنی بدن است. مکانیسم این ارتباط چیست؟
Sputnik
ولادیمیر بولیبوک، متخصص آلرژی شناس-ایمونولوژیست روس در مصاحبه با اسپوتنیک ضمن صحبت درباره این موضوع خاطرنشان کرد: افزایش دما بخشی از واکنش دفاعی بدن در برابر عفونت است. چگونگی کار سیستم ایمنی بدن توسط سایتوکاین ها- مولکول هایی که در لحظه فعال شدن سلول های سیستم ایمنی آزاد می شوند، تعیین می گردد. سیستم ایمنی بدن به ویروس ها یا باکتری ها واکنش نشان می دهد ، سایتوکاین ها وارد سیستم عصبی مرکزی می شوند که مرکز تنظیم دما قرار دارد و بدن سیگنال افزایش دما را دریافت می کند زیرا باید با عفونت مبارزه شود. "
خطر ویروس «لامبدا» برای ایران
وی تصریح کرد که سیستم های آنزیمی باکتری ها و دستگاه ژنتیکی ویروس ها طوری طراحی شده اند که در دمای خاصی کار می کنند و با افزایش دمای بدن ، تکثیر این میکروارگانیسم ها دشوارتر می شود.
اگر فردی با وجود سرما خوردگی، تب نداشته باشد ، این بدان معناست که سیستم ایمنی وی در واقع به عفونت و بیماری پاسخ نمی دهد. اما واکنش بیش از حد این سیستم نیز می تواند بسیار خطرناک باشد.
این متخصص ایمونولوژی روس در توضیح گفت: "هنگامی که تعداد زیادی سایتوکاین آزاد می شود ، یک واکنش به اصطلاح افزایش فشار رخ می دهد: دما بسیار فراتر از 39-40 درجه می رود. چنین افزایش دمای بر عملکرد اندام های داخلی ، به ویژه در کار سیستم قلبی عروقی تأثیر بدی دارد.
در برخی موارد ، چنین واکنشی از بدن می تواند بهبروز  نقص در عملکرد قلب و سپس حتی به توقف آن منجر شود. بنابراین ، بیمار با چنین درجه حرارت بالا نیاز به نظارت مداوم پزشکی دارد.
به گفته پزشک روس ، دمای "ایده آل" که بدن در مبارزه با عفونت بیشترین تأثیر را دارد ، از 37 درجه بالای صفر تا 38.5 درجه است.
ولادیمیر بولیبوک در پایان گفت:" ما در همه توصیه های پزشکی خود می گوییم اگر درجه حرارت کمتر از 38.5 درجه باشد ، نیازی به مصرف داروهای تب بر ندارید و بدن در چنین دمایی با عفونت بسیار خوب مبارزه کرده و به تنهایی با آن مقابله می کند."
 
بحث و گفتگو