پاشینیان از قصد باکو برای بپا کردن درگیری های نظامی جدید خبر داد

نیکول پاشینیان، نخست وزیر موقت ارمنستان از قصد باکو برای بپا کردن درگیری های نظامی جدید در قره باغ و مرز ارمنستان و آذربایجان خبر داد.
Sputnik

به گزارش اسپوتنیک، پاشینیان در یک نشست خبری به دنبال دیدار با شارل میشل، رئیس شورای اروپا گفت: "ارمنستان آماده است تا مذاکرات (در مورد قره باغ) را از سر بگیرد اما آذربایجان به هیچ وجه برای  این آمادگی نشان نداده و طبق اطلاعات دریافتی از منابع غیررسمی قصد دارد درگیری های نظامی جدیدی را در آرتارسا (نام ارمنی قره باغ) و در مرز ارمنستان و آذربایجان بپا کند".

تیراندازی میان ارمنستان و آذربایجان

به گفته وی ، بدتر شدن اوضاع در بخش نخجوان مرز ارمنستان و آذربایجان،  به منزله تجلی این اهداف است. پاشینیان همچنین افزود که این حوادث اجازه شروع روند تعیین و علامت گذاری مرز دو کشور را نمی دهد و باکو را به نقض توافق نامه های مربوط به بازگشت افرادی که در ارمنستان اسیر محسوب می شوند ، متهم کرد.

بعلاوه ، طبق گفته پاشینیان ، باکو برخلاف بیانیه سه جانبه 9 نوامبرکه گشودن کلیه زیرساخت های حمل و نقل و اقتصادی را در نظر می گیرد، ازواگذاری  کریدور به  ارمنستان برای استفاده از خط آهن ارمنستان - گرجستان - آذربایجان خودداری می کند.

جنگ در قره باغ در اواخر سپتامبر سال 2020 از سر گرفته شد  که به درگیری طولانی تبدیل و به تلفات غیرنظامی منجر گردید. طرفین تلاشهای زیادی برای انعقاد پیمان آتش بس انجام داده و در نهایت  توافق سه جانبه منعقد شده در شب 10 نوامبر به موفقیت انجامید. با وساطت مسکو، آذربایجان و ارمنستان توافق کردند که آتشباری  را کاملاً متوقف کرده و زندانیان و اجساد کشته شدگان را مبادله کنند. ایروان همچنین مناطق کلباجار، لاچین و آغدم را به باکو واگذار کرد. علاوه بر این ، نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه مستقر شدند.

بحث و گفتگو