جزئیات پیشنهادات مطرح شده در ایران برای افزایش مزد در سال ۱۴۰۰

نماینده کارگران در شورای عالی کار ایران به تشریح پیشنهادات دولت، کارفرمایان و کارگران برای افزایش مزد در سال آینده پرداخت.
Sputnik

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار ایران در تشریح آخرین پیشنهادات دولت، کارفرمایان و کارگران برای افزایش مزد در سال آینده گفت: آخرین پیشنهاد دولتی‌ها ۳۴.۲ افزایش روی همه آیتم‌های مزدی است یعنی هم پایه مزد و هم سایر مولفه‌ها از جمله حق بن و مسکن. با این مدل، رقم افزایش درآمد کارگران (نه فقط پایه مزد) مبلغ یک میلیون و ۱۲ هزار تومان خواهد بود که با این حساب دستمزد ۲میلیون و ۷۳۰ هزار تومانی کارگران با ۱.۳ فرزند به ۳ میلیون و ۷۴۵هزار تومان خواهد رسید.

تعیین سازوکار افزایش حقوق کارمندان در مجلس

خدایی افزود: البته بین گروه کارگری و دولت، سر محاسبه پایه سنوات در دریافتی اختلاف است. آن‌ها پایه سنوات را جزو حداقل مزد حساب می‌کنند و با احتساب پایه سنوات، در آمد کارگر به ۳میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌رسد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار ایران بیان داشت: آخرین نظر کارفرمایان بر افزایش ۳۴ درصدی صرفاً روی پایه مزد و ثابت ماندن سایر آیتم‌ها است و با این حساب، دریافتی کارگران حدود ۷۵۰هزار تومان افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه درباره پیشنهاد کارگران اظهار داشت: پیشنهاد اولیه ما بیشتر از این ارقام بوده اما بعد از ساعت‌ها چانه زنی، در آخرین جلسه، پیشنهاد گروه کارگری بر افزایش یک میلیون و ۹۵۵ هزار تومانی درآمد کارگران متمرکز شد. البته این پیشنهاد نیز معطوف به میزان افزایش روی پایه مزد و سایر آیتم هاست. ما خواستار این هستیم که حداقل ۸۰۰ هزار و خورده‌ای تومان به پایه مزد افزوده شود و باقی روی مزایا مزدی قرار بگیرد.

بحث و گفتگو